18.11.1998

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentpriserna fortsatte att sjunka i oktober

Enligt Statistikcentralen sjönk alla producentpriser både från september till oktober och från oktober i fjol till oktober i år.

Från oktober i fjol sjönk importpriserna mest, med 7,2 procent. Exportpriserna sjönk med 4,5 procent och producentpriserna för industrin, baspriserna för hemmamarknaden och partipriserna med 3,2 - 3,3 procent.

Sänkningen av producentpriserna påverkades mest av att priserna på de energiprodukter, råämnen och produktionsvaror som följer världsmarknadspriserna, såsom råolja, oljeprodukter, färgmetaller, cellulosa och kemikalier sjönk. Också nedgången i priserna på eltekniska produkter hade en avgörande inverkan på sänkningen av producentpriserna.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriserna i dollar sjönk med 26 procent från oktober i fjol. På ett år sjönk priset på råolja mest, med 33 procent.

Nedgången i producentprisindexen berodde utöver de sänkta världsmarknadspriserna på råämnen också på att dollarkursen försvagades. Dollarn har i förhållande till den finska marken försvagats med 5,4 procent sedan oktober i fjol.

Exportpriserna sjönk med 1,3 procent från augusti till september. Detta berodde på att basmetaller, papper och kartong, kemikalier och cellulosa blev billigare.

Importpriserna sjönk med 1,1 procent från september till oktober. Nedgången berodde på att basmetaller, råolja, eltekniska produkter och kemikalier blev billigare.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, sjönk med 0,8 procent. Orsaken var att cellulosa, basmetaller, livsmedel och elektricitet blev billigare.

Partipriserna sjönk med 0,8 procent från september till oktober. Partipriserna på importvaror sjönk med 1,3 procent och partipriserna på inhemska varor med 0,6 procent.

Förändringar i producentprisindexen på års- och månadsnivå i oktober 1998, %
Index 9/98 - 10/98 10/97 - 10/98