18.12.1998

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Exportpriserna sjönk från oktober till november med 1,8 procent

Exportpriserna sjönk enligt Statistikcentralen med 1,8 procent från oktober till november. Nedgången berodde främst på billigare priser på cellulosa, papper och pappersprodukter, eltekniska produkter samt oljeprodukter. Från november i fjol sjönk exportpriserna med 5,9 procent, vilket bland annat berodde på nedgången av priser på eltekniska produkter, oljeprodukter och basmetaller.

Importpriserna sjönk från oktober till november med 0,6 procent och från november i fjol till november i år med 7,2 procent. Både på månads- och årsnivå inverkade eltekniska produkter och råolja mest på prisnedgången.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, sjönk från oktober till november med 0,8 procent och från november i fjol till november i år med 4,2 procent. På månadsnivå inverkade elektricitet och cellulosa mest på prisnedgången, på årsnivå cellulosa, elektricitet och oljeprodukter.

Partipriserna sjönk med 3,6 procent från november i fjol. Partipriserna på importvaror sjönk med 6 procent och partipriserna på inhemska varor med 2,4 procent.

Förändringar i producentprisindexen på års- och månadsnivå i november 1998, %
Index 10/98 - 11/98 11/97 - 11/98