23.12.1998

Förfrågningar: Erkki Lääkäri (09) 1734 3355
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten fortsatte att öka kraftigt i juli-september

Bruttonationalprodukten ökade under juli-september med 4,8 procent jämfört med motsvarande period året förut. Under det första halvåret ökade bruttonationalprodukten med 6 procent. Under januari-september ökade bruttonationalprodukten med totalt 5,6 procent. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära nationalräkenskaper.

Bruttonationalprodukten ökade med 4,8 procent och 2 procentenheter av ökningen härrörde ur metallindustrin, där produktionen ökade med mer än 17 procent. Inom husbyggandet ökade produktionen med nästan 8 procent jämfört med året förut. Produktionen inom samfärdseln ökade med 6 procent och inom handeln med något under 8 procent. Inom trä- och pappersindustrin avtog produktionsökningen i juli-september till drygt 3,5 procent. Spannmålsskörden under den regniga sommaren krympte med en tredjedel jämfört med året förut. Detta medförde att lantbruksproduktionen minskade med nästan 20 procent. Energiproduktionen minskade som en följd av att produktionsökningen inom trä- och pappersindustrin upphörde.

Exportökningen stannade upp i juli-september: exporten ökade med bara en knapp procent, medan tillväxten ännu i början av året var nästan 13 procent. Importen fortsatte däremot att öka kraftigt, med nästan 8 procent jämfört med föregående år.

Den ekonomiska tillväxten upprätthölls av den inhemska efterfrågan. Den privata konsumtionen tilltog i juli-september med så mycket som 6,5 procent. Speciellt bilar samt el- och hushållsmaskiner och elektronik har sålts till hushållen i allt ökande takt. Också handeln med övriga hushållsartiklar och kläder blev livligare jämfört med året förut.

Investeringarna i maskiner och materiel ökade under det tredje kvartalet med mer än 12 procent. Byggnadsinvesteringarna har på grund av bostadsbyggandet ökat kraftigt under hela det innevarande året. I januari-september var byggnadsinvesteringarna 11 procent större än under motsvarande period i fjol. Byggnadsvolymen har emellertid inte ännu nått upp till nivån i början av 1980-talet.

Den nationella lönesumman inom samhällsekonomin ökade i juli-september med drygt 7 procent och företagens verksamhetsöverskott med något under 10 procent.

Under nästa år övergår man till att göra upp de finländska nationalräkenskaperna enligt den europeiska tillämpningen (ENP95), som bygger på FN:s SNA93-rekommendation. Revideringen gäller såväl årsräkenskaperna som kvartalsräkenskaperna. De nya uppgifterna publiceras:
26.2.1999 Preliminära nationalräkenskaper 1998, reviderade tidsserier över årsräkenskaperna 1990 - 1997
22.4.1999 Kvartalsräkenskaper, 4:e kvartalet 1998, tidsserier 1988 - 1998.

Källa: Nationalräkenskaper, 3:e kvartalet 1998. Statistikcentralen