Julkaistu: 12.8.2003

Mikä on verkkokauppaa?

Sähköisellä kaupalla ymmärretään tavaran tai palvelun tilaamista verkon välityksellä riippumatta siitä, maksetaanko se verkossa vai aikanaan käteisellä tai tavanomaisia pankkiyhteyksiä käyttäen. Tutkimuksessa selvitettiin verkkokauppaa - sekä tilaamista että ostamista - henkilökohtaiseen käyttöön. Rahapelien pelaaminen verkossa on käsitelty erikseen, mutta rahapeleihin käytetty markkamäärä sisältyy verkkohankintojen arvoon.

Artikkelissa käytetään termejä verkkokauppa ja verkkokaupassa kävijä silloin, kun tarkoitetaan sekä verkosta tehtyjä tilauksia että ostoja. Muutoin eritellään ostot ja tilaukset toisistaan. Työtehtäviin kuuluvaa verkkokauppaa ei nyt kysytty.

Tutkimuksen viiteajanjaksoksi on valittu haastattelua edeltäneet kolme kuukautta, koska haluttiin selvittää verkkokaupan rahallista arvoa. Silloin kolme kuukautta on kohtuullisen luotettavasti muisteltava ajanjakso. Vastaava tutkimus tehdään kaikissa EU-maissa samanaikaisesti, Eurostat julkaisee tiedot loppuvuonna 2003. Eurostat on myös osallistunut hankkeen kustannuksiin. Tutkimusjakso kuvaa normaalia aikaa, jolloin esimerkiksi joulun lahjaostokset eivät haittaa koko vuoden tasolle tehtävää estimointia.

Tiedot perustuvat aineistoon, joka kerättiin Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin huhti- ja toukokuun haastattelujen yhteydessä. Yhteensä haastateltiin 3 075 Suomessa asuvaa 15-74-vuotiasta henkilöä.


Päivitetty 12.8.2003

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi