18.1.2001

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuottajahintaindeksit laskivat joulukuussa

Tilastokeskuksen mukaan tuottajahintaindeksit laskivat marraskuusta joulukuuhun 4,4 - 0,7 prosenttia. Eniten laskivat tuontihinnat eli 4,4 prosenttia. Tuontihintojen lasku johtui pääasiassa raakaöljyn, öljytuotteiden sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden hintojen alenemisesta. Vuoden 1999 joulukuusta tuontihinnat nousivat 6,5 prosenttia. Eniten indeksin vuosinousuun vaikutti öljytuotteiden, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden, raakaöljyn ja luonnonkaasun sekä kulkuneuvojen ja perusmetallien kallistuminen. Tuontihintaindeksin vuosikeskiarvo nousi vuodesta 1999 viime vuoteen 13,1 prosenttia.

Vientihinnat laskivat marraskuusta joulukuuhun 0,7 prosenttia. Lasku aiheutui pääasiassa öljytuotteiden halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi selluloosan, paperi- ja painotuotteiden sekä maataloustuotteiden kallistuminen. Vuoden 1999 joulukuusta viime vuoden joulukuuhun vientihinnat nousivat 8,1 prosenttia.

Tukkuhinnat laskivat marraskuusta joulukuuhun 1,5 prosenttia. Eniten halpenivat energiamineraalit ja öljytuotteet. Vuoden 1999 joulukuusta viime vuoden joulukuuhun tukkuhinnat nousivat 6,0 prosenttia. Nousu johtui pääosin öljytuotteiden, selluloosan, paperin ja paperituotteiden, perusmetallien sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden hintojen noususta. Tukkuhintaindeksin vuosikeskiarvo nousi vuodesta 1999 viime vuoteen 8,1 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset joulukuussa 2000 sekä vuosikeskiarvomuutokset
1999 - 2000, % (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

6,0

8,1

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi laski marraskuusta joulukuuhun 14,0 prosenttia. Lasku johtui pääosin raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan alenemisesta. Vuoden 1999 joulukuusta vuoden 2000 joulukuuhun HWWA-indeksi nousi 0,9 prosenttia. Kokonaisindeksi laski ilman energiaryhmää 3,6 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2000, joulukuu. Tilastokeskus