2.3.2001

Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Kuluttajien luottamus talouteen heikkeni hieman helmikuussa

Kuluttajien luottamus talouteen on hieman heikentynyt, mutta on edelleen vahva. Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 10,1, kun se tammikuussa oli 12,7 ja vuosi sitten 17,6. Näkemykset varsinkin Suomen taloudesta ja kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta heikkenivät helmikuussa. Kuluttajilla oli kuitenkin runsaasti erilaisia kulutusaikeita. Lisäksi lainanoton kannattavuus on kuluttajien mielestä parantunut selvästi syksystä. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 5. - 23. helmikuuta 1 555 Suomessa asuvaa henkilöä.

>

cellspacing="0" cellpadding="2"

Kuluttajien näkemykset taloudesta helmikuussa 2001

Helmikuu 2001 saldoluku

Tammikuu 2001 saldoluku

Helmikuu 2000 saldoluku

Kuluttajien luottamusindikaattori

10,1

12,7

17,6

Kotitalouksien taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen

10,7

12,3

13,1

Kotitalouksien säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana

35,6

40,2

32,4

Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen

2,8

6,8

17,1

Työttömien määrä 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen

-16,0

-21,2

-24,5

Kuluttajahintojen muutos seuraavan 12 kk:n aikana, %

2,8

2,9

2,5

Kotitalouksien rahatilanne haastatteluhetkellä

25,1

26,5

27,4

Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä

13,9

19,1

26,0

Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä

12,1

14,0

9,8

Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä

8,3

6,4

25,5

Saldoluvut saadaan vähentämällä painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Työttömyyden negatiivinen saldoluku tarkoittaa, että työttömyyden arvioidaan vähenevän. Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo seuraavien kysymysten saldoluvuista: Suomen talouden mennyt ja tuleva kehitys, oman talouden mennyt ja tuleva kehitys sekä haastatteluhetken edullisuus kestotavaroiden ostamiseen. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä.

Helmikuussa 26 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee edelleen seuraavan vuoden aikana. Tammikuussa osuus oli 31 ja vuosi sitten 43 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti 27 prosenttia kuluttajista eli pari prosenttiyksikköä harvempi kuin tammikuussa ja vuosi sitten.

Kuluttajista 43 prosenttia piti helmikuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Tammikuussa osuus oli 46 prosenttia. Varsinkin matkailu, viihde-elektroniikka ja asunnon sisustaminen houkuttavat kotitalouksia seuraavan puolen vuoden aikana. Kotitalouksista 8 prosenttia suunnitteli helmikuussa auton hankintaa lähikuukausina. Asunnon ostamista vuoden sisällä harkitsi 6 prosenttia kotitalouksista, kuten kuukautta aikaisemminkin.

Lainan ottamista piti helmikuussa edullisena 55 prosenttia kuluttajista, kun osuus syksyllä oli alimmillaan 38 prosenttia. Kotitalouksista 13 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa vuoden kuluessa. Säästämisen arvioi helmikuussa kannattavaksi 60 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 71 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.

Helmikuussa lähes puolet kuluttajista uskoi, että työttömyys vähenee edelleen seuraavan vuoden aikana. Kuluttajat ennustivat inflaation olevan ensi vuoden helmikuussa 2,8 prosenttia.

Lähde: Kuluttajabarometri 2001, helmikuu. Tilastokeskus