18.4.2001

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuottajahintaindeksit laskivat edelleen maaliskuussa

Tuottajahintaindeksit laskivat Tilastokeskuksen mukaan maaliskuussa jo neljäntenä kuukautena peräkkäin. Eniten laskivat tuonti- ja vientihinnat. Teollisuuden tuottajahinnat pysyivät ennallaan.

Tuontihinnat laskivat helmikuusta maaliskuuhun 0,8 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa energiatuotteiden sekä raaka-aineiden ja tuotantohyödykkeiden halpenemisesta. Myös maataloustuotteiden hinnat laskivat. Tuontihinnat olivat maaliskuussa lähes samalla tasolla kuin viime vuoden maaliskuussa.

Vientihinnat laskivat helmikuusta maaliskuuhun 0,7 prosenttia. Lasku aiheutui pääasiassa selluloosan, paperituotteiden ja puutavaran sekä perusmetallien halpenemisesta. Vientihintaindeksi on edelleen 2,2 prosenttia korkeammalla kuin vuosi sitten maaliskuussa.

Teollisuuden tuottajahintaindeksi pysyi maaliskuussa edelliskuun tasolla. Sähkön kallistumista kompensoi erityisesti selluloosan ja paperituotteiden sekä öljytuotteiden halpeneminen. Viime vuoden maaliskuusta teollisuuden tuottajahinnat nousivat 3,2 prosenttia. Energiatuotteiden hinnat nousivat 5,5 prosenttia ja raaka-aineiden ja tuotantohyödykkeiden hinnat 5,0 prosenttia. Kestokulutustavaroiden hinnat kohosivat viime vuoden maaliskuusta 3,7 prosenttia ja muiden kulutustavaroiden hinnat 1,4 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset maaliskuussa 2001, (1995=100)

Indeksit

Pisteluku
3/2001

Muutos, %
2/2001 - 3/2001

Muutos, %
3/2000 - 3/2001

Teollisuuden tuottajahintaindeksi

0,0

3,2

Vientihintaindeksi

2,2

Tuontihintaindeksi

0,1

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi

2,3

Tukkuhintaindeksi

2,1

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi laski viime vuoden maaliskuusta 5,8 prosenttia. Eniten halpenivat elintarvikkeiden ja nautintoaineiden raaka-aineet, 10,8 prosenttia, sekä ei-rautametallit, 8,3 prosenttia. Myös energiatuotteet halpenivat 5,5 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2001, maaliskuu. Tilastokeskus