26.4.2001

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 7,3 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli Tilastokeskuksen mukaan helmikuussa 2001 päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 7,3 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu on nopeampaa kuin vuotta aiemmin, sillä vastaava muutos edellisenä vuotena oli 5,6 prosenttia. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuukausittaisiin palkkasummakuvaajiin.

Kasvua kaikilla päätoimialoilla

Teollisuusyritysten palkkasumma kohosi helmikuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 6 prosenttia vastaavasta ajanjaksosta vuotta aiemmin. Vuosi sitten muutos oli 5 prosenttia. Palkkasumma nousi eniten metallituotteiden valmistuksessa, 14 prosenttia. Kasvua oli kaikilla teollisuuden toimialoilla. Rakentamisen palkkasumma kasvoi 12 prosenttia. Talonrakentamisessa lisäys oli 14 prosenttia ja maa- ja vesirakentamisessa 4 prosenttia. Talonrakentamisen palkkasumman kasvu oli jonkin verran vuodentakaista nopeampaa, maa- ja vesirakentamisen kasvu sen sijaan oli hitaampaa.

Vähittäiskaupan palkkasumma oli joulu-helmikuussa 7 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vuosi sitten kasvua oli 6 prosenttia. Eniten palkkasumma lisääntyi kaupan toimialoista tietokonelaitteistojen sekä tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden vähittäiskaupassa, 20 prosenttia. Hitainta kasvu oli jalkineiden ja nahkatavaroiden vähittäiskaupassa, jossa palkkasumma nousi prosentin verran. Autokaupassa palkkasumman lisäys joulu-helmikuussa oli 5 prosenttia eli prosentin verran vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Tukkukaupassa palkkasumman lisäys oli 8 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumman vuosimuutos oli 5 prosenttia helmikuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla. Vuotta aiemmin vastaava muutos oli 3 prosenttia. Terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa, julkinen sektori pois lukien, vuosimuutos oli 11 prosenttia ja koulutuksessa ilman julkista sektoria muutos oli 9 prosenttia. Molemmilla toimialoilla kasvu nopeutui edellisvuodesta.

Rahoitustoiminnan palkkasumma kasvoi 15 prosenttia.

Muiden palvelualojen yritysten maksama palkkasumma oli joulu-helmikuussa 9 prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Vuotta aiemmin vastaava muutos oli 7 prosenttia. Toimialan sisällä nopeinta kasvuvauhtia pitivät työnvälitys ja henkilöstön hankinta sekä tietojenkäsittelypalvelu, joiden kummankin palkkasumma kohosi noin 20 prosenttia. Palkkasumman kasvu oli suuri myös lainopillisessa ja taloudellisessa konsultoinnissa, 17 prosenttia, sekä mainospalveluissa, joissa muutos oli 14 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, helmikuu. Tilastokeskus