29.5.2001

Lisätietoja: Susanna Laine (09) 1734 3539, Mirja Laine (09) 1734 3330
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Sijoitusrahastot tappiollisia vuonna 2000 - yhteenlaskettu arvo nousi yli kolmanneksen

Osakekurssien lasku painoi sijoitusrahastojen yhteenlasketun tuloksen 5,9 miljardia markkaa tappiolliseksi vuonna 2000. Osakerahastojen tilikauden tappio oli 4,7 miljardia markkaa, kun voitto vuotta aiemmin oli lähes 10 miljardia. Yhdistelmärahastojen tappio oli vajaat 2 miljardia markkaa. Vain pitkän koron rahastot ja rahamarkkinarahastot olivat voitollisia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen sijoitusrahastotilastosta.

Suomessa rekisteröityjen tilinpäätöksen tehneiden sijoitusrahastojen arvo oli tilikauden tappioista huolimatta 36 prosenttia suurempi kuin edellisen vuoden lopussa, yhteensä 83,4 miljardia markkaa. Osakerahastojen arvo oli eri rahastotyypeistä suurin, 40 miljardia markkaa. Niiden arvo myös kasvoi vuoden aikana eniten, 41 prosenttia. Yhdistelmärahastojen arvo oli toiseksi suurin, 21 miljardia markkaa. Sekä yhdistelmärahastojen että rahamarkkinarahastojen arvo nousi vuoden aikana yli kolmanneksen, korkorahastojen vajaan kolmanneksen. Vipurahastojen arvo sen sijaan laski 30 prosenttia.

Rahasto-osuuksia merkittiin nettomääräisesti 29 miljardilla markalla. Tästä 16,5 miljardia oli osakerahastojen nettomerkintöjä. Yhdistelmärahastojen nettomerkinnät olivat 7,5 miljardia markkaa, rahamarkkinarahastojen ja pitkän koron rahastojen runsaat 2 miljardia sekä vipurahastojen merkinnät 100 000 markkaa.

Kaikkien rahastojen varallisuudesta 79 miljardia markkaa oli sidottu arvopapereihin: 50 miljardia osakkeisiin ja osuuksiin ja 23 miljardia joukkovelkakirjoihin. Rahaa ja pankkisaamisia rahastoilla oli 4 miljardia markkaa.

Kotitaloudet omistivat rahasto-osuuksia yhteensä 30 miljardilla markalla, mikä on runsas kolmannes kaikkien sijoitusrahastojen yhteenlasketusta arvosta. Kotitalouksien omistusosuus yhdistelmä- ja vipurahastoista oli noin puolet, osakerahastoista runsas kolmannes ja korko- ja rahamarkkinarahastoista noin viidennes.

Tilastokeskuksen sijoitusrahastojen vuositilastoon sisältyvät Suomessa rekisteröidyt tilinpäätöksen tehneet sijoitusrahastot ja rahastoyhtiöt. Vuoden 2000 tilastossa on 25 rahastoyhtiötä ja 230 niiden hallinnoimaa sijoitusrahastoa. Tilinpäätöksen tehneitä rahastoja oli 53 enemmän kuin vuotta aiemmin. Rahastoyhtiöiden määrä kasvoi yhdellä.

Tilastokeskuksen sijoitusrahastojen neljännesvuositilastossa ovat sen sijaan mukana kaikki kyseisen neljänneksen aikana toimivat kotimaiset rahastot. Niitä oli vuoden 2000 viimeisellä neljänneksellä 245. Vuoden 2001 ensimmäisellä neljänneksellä sijoitusrahastoja oli toiminnassa 260.

Sijoitusrahastot on luokiteltu eri rahastotyyppeihin niiden sijoituspolitiikan mukaan. Osakerahastot sijoittavat lähinnä osakkeisiin. Pitkän koron rahastot sijoittavat etupäässä pitkäaikaisiin joukkovelkakirjoihin. Euroopan keskuspankin rahamarkkinarahastoiksi määrittelemät rahastot sijoittavat lyhytaikaisiin korkoinstrumentteihin. Yhdistelmärahastot sijoittavat sekä osakkeisiin että korkoa tuottaviin kohteisiin. Vipurahastot ovat osake- tai sekarahastoja, jotka tavoittelevat johdannaisia käyttäen osakerahastoja korkeampaa tuottoa hyväksyen samalla korkeamman riskitason.

Lähde: Sijoitusrahastot 2000, Tilastokeskus