30.5.2001

Lisätietoja: Raimo Pihlajamäki (09) 1734 3398
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Suurten talonrakentajien tulokset paranivat vuonna 2000

Suurille talonrakennusyrityksille kertyi viime vuonna 21 miljardin markan tuotoista liikevoittoa 5,2 prosenttia ja nettotulosta 3,5 prosenttia. Edellisvuoden vastaavat tulosprosentit olivat 4,4 ja 3,4. Talotekniikan ja erikoisrakentamisen aloilla kannattavuuskehitys heikkeni. Liikevoittoa syntyi 6 miljardin tuotoista 3,1 prosenttia ja nettotulosta 3,3 prosenttia. Myös maa- ja vesirakennusalan kannattavuus laski hieman. 7,8 miljardin tuotoista alan liikevoitto oli 3,2 ja nettotulos 1,6 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen laatimasta suurten rakennusyritysten tilinpäätöstilastosta.

Suurten rakennusyritysten liikevaihto kasvoi viime vuonna 13 prosenttia 34,6 miljardiin markkaan. Liikevaihto kasvoi eniten taloteknisellä alalla, neljänneksen edellisvuodesta. Kasvua synnyttivät etenkin teollisuuden investoinnit ja uuden tietoliikennetekniikan rakennuskannalle asettamat vaatimukset. Talonrakentajien liikevaihto kasvoi 13 prosenttia ja maarakentajien 4 prosenttia. Rakennusalan tuottavuus parani 9 prosenttia. Työntekijää kohden laskettu jalostusarvo oli 299 000 markkaa.

Yritysten rahoitusasema kiristyi hieman edellisvuoteen verrattuna. Omaa pääomaa oli viime vuonna yhteensä 8 miljardia markkaa, 36 prosenttia taseesta. Kokonaisvelkojen osuus liikevaihdosta oli 43 prosenttia. Edellisvuonna omavaraisuusaste oli 39 prosenttia ja velkojen osuus liikevaihdosta 31 prosenttia. Rakennusalan investoinnit kasvoivat. Nettoinvestoinnit aineelliseen käyttöomaisuuteen olivat 1,2 prosenttia liikevaihdosta, kun ne vuotta aiemmin olivat 0,8 prosenttia.

Suurten teollisuusyritysten vuoden 2000 tilinpäätöstilastossa mukana olevat 76 rakennusyritystä työllistivät yhteensä 30 100 henkilöä, 1 100 enemmän kuin vuotta aiemmin. Näiden yritysten yhteenlasketun liikevaihdon peittävyys koko rakennusalan liikevaihdosta on noin 40 prosenttia. Tilastossa esitetyt luvut kuvaavat ainoastaan suurten rakennusyritysten toimintaa.

Lähde: Teollisuusyritysten tilinpäätöstilasto, tietoja teollisuuden ja rakentamisen suurista yrityksistä 2000. Tilastokeskus

Lisätietoja Internetissä: http://www.tilastokeskus.fi/tk/yr/rake_pika2000.html