30.8.2001

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 7,2 prosenttia huhti-kesäkuussa

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2001 huhti-kesäkuussa 7,2 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Kasvu pieneni hieman edellisvuodesta, jolloin vastaava muutos oli 7,5 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Kasvu hiipui teollisuudessa, rakentamisessa ja kaupassa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli kesäkuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 6 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2000 vastaava luku oli 8 prosenttia. Kasvun hidastuminen johtui osaksi viime vuoden kesäkuun palkkasumman poikkeuksellisen voimakkaasta noususta, kun lomapalkkojen maksu ajoittui eri tavalla kuin vuotta aiemmin. Palkkasumma kasvoi eniten metallituotteiden sekä koneiden ja laitteiden valmistuksessa, joissa kasvua oli 10 prosenttia. Laskua oli eniten mineraalien kaivussa, jossa palkkasumma pieneni 2 prosenttia viime vuodesta.

Rakennusyritysten palkkasumma oli tämän vuoden huhti-kesäkuussa 9 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana aikana. Talonrakennusyritysten palkkasumma oli 10 prosenttia ja maa- ja vesirakennusyritysten 4 prosenttia suurempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.

Vähittäiskaupan palkkasumma oli huhti-kesäkuussa 6 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vuosi sitten kasvua oli 7 prosenttia. Eniten palkkasumma lisääntyi kaupan toimialoista tietokonelaitteistojen sekä tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden vähittäiskaupassa, 16 prosenttia. Autokaupassa palkkasumman lisäys oli huhti-kesäkuussa 2 prosenttia ja tukkukaupassa 7 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma kohosi huhti-kesäkuussa 6 prosenttia vuotta aiemmasta. Edellisvuoden vastaavan ajanjakson kasvu oli 5 prosenttia. Terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen, julkinen sektori pois lukien, palkkasumman kasvu oli 12 prosenttia. Vuotta aiemmin muutos oli 10 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma oli 9 prosenttia edellisvuotista suurempi. Vastaava kasvu oli 5 prosenttia vuotta aiemmin. Koulutuksen, ilman julkista sektoria, palkkasumman kasvu hidastui kesäkuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla, kasvu oli 6 prosenttia, kun vastaavan ajanjakson kasvu vuotta aiemmin oli 8 prosenttia.

Muiden palvelualojen palkkasumma oli huhti-kesäkuussa 9 prosenttia edellisvuotista suurempi. Kasvu oli ripeämpää verrattuna viime vuoteen, jolloin vastaava kasvu oli 8 prosenttia. Muista palvelualoista majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia ja kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen toimialalla 5 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 14 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, kesäkuu. Tilastokeskus