17.9.2001

Lisätietoja: Susanna Laine (09) 1734 3539, Mirja Laine (09) 1734 3330
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Rahoitusleasinginvestoinnit vähenivät, mutta vuokrat kasvoivat vuonna 2000

Luottolaitokset ja muut leasingrahoitusta tarjoavat yritykset rahoittivat käyttöomaisuuden hankintoja rahoitusleasingsopimuksilla kaikkiaan 6,6 miljardilla markalla vuonna 2000. Tästä varsinaisen rahoitusleasingin osuus oli 5,8 miljardia markkaa ja kiinteistöleasing- sekä sale-and-lease-back -sopimusten osuus 0,8 miljardia markkaa. Rahoitusleasingsopimusten arvo pieneni edellisvuodesta 7 prosenttia. Rahoitusleasingtoiminnasta saadut vuokrat puolestaan kasvoivat 30 prosenttia. Kaikkiaan vuokria maksettiin viime vuonna 4,2 miljardia markkaa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen rahoitusleasingtilastosta.

Kuten aikaisempinakin vuosina, rahoitusleasingilla hankittiin viime vuonna eniten atk-laitteita. Leasinginvestoinnit atk-laitteisiin lisääntyivät edellisvuodesta 25 prosenttia 2,6 miljardiin markkaan. Ajoneuvojen leasinghankintojen arvo kasvoi 10 prosenttia 2 miljardiin markkaan. Teollisuuslaitteita ja -koneita hankittiin 0,4 miljardilla markalla. Muiden kohteiden arvo oli 0,7 miljardia markkaa.

Yritykset käyttävät ylivoimaisesti eniten leasingrahoitusta. Yritysten osuus kaikista rahoitusleasinginvestoinneista oli vuoden 2000 lopussa 85 prosenttia eli 5,6 miljardia markkaa. Julkisyhteisöjen osuus investoinneista oli 9 prosenttia eli 0,6 miljardia markkaa. Toimialoittain tarkasteltuna rahoitusleasingsopimuksia tehtiin eniten teollisuudessa, 1,6 miljardin markan arvosta.

Tilastokeskuksen Rahoitusleasing 2000 -julkaisusta käy ilmi vuoden aikana tehtyjen rahoitusleasinghankintojen ja solmittujen kiinteistöleasing- ja sale-and-leaseback -sopimusten arvo sekä luotolleantajien saamat leasingvuokrat. Tilasto sisältää tiedot 16 luottolaitoksesta ja 14 muusta yrityksestä, jotka harjoittavat rahoitusleasingtoimintaa.

Lähde: Rahoitusleasing 2000. Tilastokeskus