10.10.2001

Lisätietoja: Marja Siitonen (09) 1734 3632, Riitta Soininen (09) 1734 3451
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Lehtinen

Asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut 14,99 markkaa neliöltä viime vuonna

Asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut olivat vuonna 2000 kerrostaloasunto-osakeyhtiössä keskimäärin 14 markkaa 99 penniä huoneistoneliöltä kuukaudessa. Hoitokulut laskivat 1,8 prosenttia vuodesta 1999. Eniten laskivat korjaus- ja lämmityskustannukset. Lämmitykseen kului 23 prosenttia kerrostaloasunto-osakeyhtiöiden hoitokuluista, korjauksiin 21 ja vedenkäyttöön 11 prosenttia. Tiedot ovat Tilastokeskuksen laatimasta asuntoyhteisöjen tilinpäätöstilastosta.

Osakkailta perityt hoitovastikkeet, vesimaksut mukaan lukien, olivat viime vuonna 13,26 markkaa huoneistoneliöltä kuukaudessa. Pääomavastiketta maksettiin keskimäärin 86 penniä neliöltä. Perityt hoitovastikkeet nousivat vuodessa 1,7 prosenttia.

Aravavuokratalojen hoitokulut olivat vuonna 2000 keskimäärin 19 markkaa 97 penniä neliöltä kuukaudessa. Hoitokulut nousivat vuodessa keskimäärin 0,8 prosenttia. Eniten kohosivat henkilöstökulut, 9,1 prosenttia ja jätehuolto, 5,8 prosenttia. Laskua oli eniten hallintomenoissa, 11,9 prosenttia ja sähkö- ja kaasumenoissa, 9,6 prosenttia. Lämmityskustannusten osuus vuokratalojen hoitokuluista oli 18 prosenttia ja korjauskustannusten 19 prosenttia. Lämmityskustannuksissa oli kahden prosentin nousu edellisvuodesta, korjauskulut taas laskivat 3,1 prosenttia. Vuokratalojen liikevaihdosta asukkaiden maksamien vuokrien osuus oli 96 prosenttia.

Asunto-osakeyhtiöiden ja vuokratalojen hoitomenojen ero johtuu taloyhtiöiden erilaisesta tavasta hoitaa ja kunnostaa taloja. Asunto-osakeyhtiöissä henkilöstökulut ovat pienemmät, koska asukkaat osallistuvat usein itse talojen hoitoon. Vuokratalojen korjauskulut taas ovat suuremmat, koska huoneistokohtaiset korjaukset sisällytetään vuokriin. Osaketaloissa osakkaat itse maksavat suoraan nämä korjaukset. Suurin osa vuokrataloista on vuokratontilla, mikä nostaa hoitokuluja. Lisäksi vettä kulutetaan vuokrataloissa enemmän kuin osaketaloissa.

Lähde: Asuntoyhteisöjen tilinpäätöstilasto 2000. Tilastokeskus