30.11.2001

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, sähköposti: jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 6,1 prosenttia heinä-syyskuussa

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2001 heinä-syyskuussa 6,1 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Edellisvuoden vastaava kasvu oli 5,9 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman kasvu hidastuu edelleen teollisuudessa ja rakentamisessa

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma oli syyskuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 4 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2000 vastaava luku oli 5 prosenttia. Teollisuuden toimialoista eniten kasvoi koneiden ja laitteiden valmistus, 8 prosenttia, sekä sähköteknisten tuotteiden ja instrumenttien valmistus, 7 prosenttia. Vastaavat kasvuprosentit vuonna 2000 olivat 5 ja 15 prosenttia. Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan, metallituotteiden, autojen ja perävaunujen sekä huonekalujen valmistuksessa palkkasumma kasvoi 5 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumma oli heinä-syyskuussa 7 prosenttia edellisvuotista suurempi. Talonrakennusyritysten palkkasumma kasvoi 8 prosenttia ja maa- ja vesirakennusyritysten 4 prosenttia.

Vähittäiskaupan palkkasumma oli heinä-syyskuussa 7 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Palkkasumman vastaava muutos vuotta aiemmin oli 6 prosenttia. Palkkojen kasvu kaupan toimialoista oli voimakkainta tietokonelaitteistojen sekä tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden vähittäiskaupassa, 15 prosenttia. Autokaupassa palkkasumman lisäys oli heinä-syyskuussa 3 prosenttia. Autokaupan toimialaan kuuluvassa polttoaineiden vähittäiskaupassa palkkasumma kasvoi 8 prosenttia. Tukkukaupassa palkkasumma kasvoi 7 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumman lisäys oli heinä-syyskuussa 6 prosenttia vuotta aiemmasta. Edellisvuoden vastaavan ajanjakson kasvu oli 4 prosenttia. Yksityisen koulutuksen sekä terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen palkkasummat kasvoivat 8 ja 11 prosenttia edellisvuodesta. Vuotta aiemmin vastaavat muutokset olivat 7 ja 10 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma oli 8 prosenttia viimevuotista suurempi.

Muiden palvelualojen palkkasumma oli heinä-syyskuussa 7 prosenttia edellisvuotista suurempi. Kasvu oli hieman hitaampaa kuin viime vuonna, jolloin vastaava kasvu oli 8 prosenttia. Muista palvelualoista majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia ja kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen toimialalla 4 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 11 prosenttia. Muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa palkkasumma kasvoi 6 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, syyskuu. Tilastokeskus