10.8.2001

Lisätietoja: Marjaleena Blomberg (09) 1734 3321, Riitta Forsman (09) 1734 3240
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Uusi julkaisu rikos- ja oikeustilastoista

Tilastokeskuksen uusi kokoomajulkaisu Rikollisuus ja oikeusolot on ilmestynyt. Teos on kooste rikos- ja oikeustilastoista. Siihen on kerätty keskeistä tilastotietoa ilmi tulleista rikoksista, rikosten uhreista, rangaistuksista ja vangeista Suomessa. Rikollisuuden lisäksi julkaisussa on tietoja riita-, hakemus- ja hallintoasioista sekä konkursseista, yrityssaneerauksista ja yksityishenkilöiden velkajärjestelyistä.

Tiedot ovat pääosin Tilastokeskuksen tilastoista. Kirja on pyritty tekemään helppolukuiseksi. Asiat esitetään pitkälti kuvioina ja pieninä taulukkoina.

Poimintoja julkaisun sisällöstä:

• Vuonna 2000 Suomessa tuli ilmi yli 760 000 rikosta tai rikoksen yritystä. Näistä liikennerikoksia tai -rikkomuksia oli 47 prosenttia. Varkauksia, törkeitä varkauksia tai näpistyksiä oli 193 000 kappaletta. Viime vuosina poliisin tietoon tulleen rikollisuuden määrä on pysynyt kutakuinkin ennallaan.
  • Poliisi selvitti viime vuonna yhteensä 533 000 rikosta. Selvitysprosentti oli 70. Henkirikoksissa selvitysprosentti on suuri ja varkaus- ja vahingontekorikoksissa pieni.
  • Suurin osa kaikista rangaistuksista on sakkoja. Vuonna 1999 pahoinpitelyrangaistuksista oli kolme neljäsosaa sakkoja, kun varkaudesta tuomituista rangaistuksista sakkoja oli runsas puolet.
  • Vuonna 2000 syylliseksi epäillyistä viidesosa, 125 000, oli alle 21-vuotiaita. Epäiltyjen alle 21-vuotiaiden henkilöiden määrä oli 46 500, joten teot kasautuvat usein samoille nuorille. Tyypillisintä nuorisorikollisuutta olivat alkoholin luvattomat hallussapidot, ryöstöt, autovarkaudet ja muut varkaudet sekä vahingonteot.
  • Naisten osuus tilastoidusta rikollisuudesta on vähitellen kasvanut. Viime vuonna kaikista syylliseksi epäillyistä oli naisia yli 15 prosenttia.
  • Ulkomaalaisten osuus tilastoidusta rikollisuudesta on viime vuosina noussut hieman. Vuonna 2000 epäillyistä oli ulkomaalaisia runsaat 5 prosenttia.
  • Vuonna 2000 pantiin vireille 2 900 konkurssia. Eniten konkursseja pantiin vireille vuonna 1992, lähes 7 400.

Lähde: Rikollisuus ja oikeusolot. Oikeus 2001:11. Tilastokeskus. 48 sivua. Hinta 90 mk.
Tilattavissa osoitteesta
myynti.tilastokeskus@tilastokeskus.fi tai Tilastokeskuksen myyntipalvelusta (09) 1734 2011.