24.1.2002

Lisätietoja: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Asuntokauppa-aikeet hienoisessa kasvussa

Omistusasunnon hankinta-aikeet olivat hienoisessa nousussa vuoden 2001 viimeisellä neljänneksellä. Tuolloin noin 7 prosenttia kotitalouksista suunnitteli hankkivansa omistusasunnon seuraavien 12 kuukauden aikana. Vielä alkusyksystä ja myös vuotta aiemmin aikeita oli alle 6 prosentilla talouksista. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen maakunnittaisesta kuluttajabarometristä, jota varten haastateltiin loka-joulukuussa 4 900 suomalaista.

Ostoaikeita oli väestöryhmistä eniten ylemmillä toimihenkilöillä, yrittäjillä ja ylimmällä tuloneljänneksellä. Näistä talouksista useampi kuin joka kymmenes aikoi ostaa omistusasunnon vuoden sisällä. Vähiten hankinta-aikeita oli alimman tuloneljänneksen ja työttömien talouksilla, opiskelijoilla ja eläkeläisillä. Lapsiperheistä asunnon ostoa suunnitteli 9 prosenttia, yksin asuvista 15-74-vuotiaista 5 prosenttia ja kahden tai useamman aikuisen talouksista 7 prosenttia.

Taloudet Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Uudellamaalla suunnittelivat muita alueita useammin omistusasunnon hankintaa. Vähiten ostoaikeita oli Kainuussa, Etelä- ja Pohjois-Karjalassa sekä Etelä-Pohjanmaalla ja Lapissa.

Pankit ovat viime aikoina kilpailleet asiakkaista mm. asuntolainoilla ja niiden ehdot ovatkin kuluttajille varsin edullisia. Tämä näkyy myös asuntokauppojen rahoitussuunnitelmissa. Asunnon hankinnassa neljä kymmenestä mainitsi pankkilainan tärkeimmäksi rahoituslähteeksi. Joka kolmas aikoo turvautua ensisijaisesti nykyisen asunnon myyntituloihin ja joka viides säästöihinsä.

Lähde: Kuluttajabarometri maakunnittain 2001, 4. vuosineljännes. Tilastokeskus