25.2.2002

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, sähköposti: jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 6,5 prosenttia vuonna 2001

Koko talouden palkkasumman lisäys vuonna 2001 oli sama 6,5 prosenttia kuin vuotta aiemmin. Vuoden 2001 viimeisellä neljänneksellä kasvu oli 5,5 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava kasvu oli 6,1 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Kasvu ennallaan teollisuudessa, kaupassa, rahoituksessa ja yksityisessä koulutuksessa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli viime vuonna 6 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Eniten kasvua oli metallituotteiden valmistuksessa, koneiden ja laitteiden valmistuksessa sekä sähköteknisten tuotteiden ja instrumenttien valmistuksessa. Koko teollisuuden kasvu oli viime vuonna sama kuin edellisvuonna.

Rakennusyritysten palkkasumma kasvoi 8 prosenttia. Palkkasumman kasvu koostui talonrakennusyritysten palkkasumman 9 prosentin ja maa- ja vesirakennusyritysten 5 prosentin kasvusta.

Kaupassa palkkasumman kasvu oli 6 prosenttia. Vähittäiskaupan palkkasumma kohosi 6 prosenttia eli saman verran kuin edellisenä vuonna. Vähittäiskaupan alatoimialoista palkkasumman lisäys oli suurin tietokonelaitteistojen sekä tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden vähittäiskaupassa. Autokaupassa palkkasumman kasvu hidastui vuodesta 2000, muutos oli nyt 2 prosenttia. Tukkukaupassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia. Kasvu oli hieman edellisvuotta hitaampaa.

Julkisen sektorin palkkasumman lisäys oli viime vuonna 6 prosenttia ja vuotta aiemmin 4 prosenttia. Yksityisen koulutuksen palkkasumma kasvoi 7 prosenttia ja yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen 12 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa palkkasumman kasvu pysyi ennallaan ja yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa kasvu oli viimevuotista nopeampi. Rahoitustoiminnassa palkkasumman kasvu pysyi ennallaan 8 prosentissa.

Vuonna 2001 muiden palvelualojen palkkasumma kasvoi 7 prosenttia. Kasvu hidastui toissavuotisesta 8 prosentista. Muista palvelualoista majoitus- ja ravitsemistoiminnan sekä kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen palkkasummat kasvoivat 5 prosenttia. Kiinteistö- vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 10 prosenttia. Muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, joulukuu. Tilastokeskus