26.8.2002

Lisätietoja: Saara Sirén (09) 1734 3446, saara.siren@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi huhti-kesäkuussa 3,7 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2002 toisella neljänneksellä 3,7 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Viime vuoden toisella neljänneksellä vastaava nousu oli 7,0 prosenttia. Palkkasumman kasvu nopeutui verrattuna tämän vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin kasvu oli 2,7 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla huhtikuu 2002 - kesäkuu 2002, %

Palkkasumma kasvoi teollisuutta lukuun ottamatta kaikilla päätoimialoilla

Teollisuuden palkkasumma pysyi toisella neljänneksellä ennallaan viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Teollisuuden alatoimialoista kasvu oli voimakkainta elintarvikkeiden, juomien ja tupakan valmistuksessa, jossa palkkasumma nousi 4 prosenttia. Eniten palkkasumma pieneni autojen ja perävaunujen valmistuksessa, 4 prosenttia.

Rakennusalalla palkkasumma kasvoi huhti-kesäkuussa 3 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Talonrakennusyritysten palkkasumma kasvoi runsaat 3 prosenttia. Maa- ja vesirakennusyrityksillä kasvu jäi vajaaseen prosenttiin.

Kaupan palkkasumma oli toisella neljänneksellä 6 prosenttia edellisvuotista suurempi. Viime vuonna vastaava muutos oli 5 prosenttia. Kauppa oli ainoa päätoimiala, jossa palkkasumman kasvu nopeutui edelliseen vuoteen verrattuna. Vähittäiskaupassa palkkasumman lisäys oli 8 prosenttia ja tukkukaupassa 4 prosenttia. Autokaupassa palkkasumman kasvu nopeutui 7 prosenttiin viime vuoden 2 prosentista.

Julkisella sektorilla palkkasumman kasvu pysyi edellisen vuoden tasolla 6 prosentissa. Rahoitustoiminnassa palkkasumma kasvoi 4 prosenttia, kun viime vuonna kasvu oli 8 prosenttia. Yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumma nousi 11 prosenttia ja koulutuksen 5 prosenttia. Viime vuonna vastaavat muutokset olivat 12 ja 7 prosenttia.

Muiden palveluiden palkkasumman lisäys toisella neljänneksellä oli 4 prosenttia. Kasvu hidastui vuodentakaisesta, jolloin se oli 8 prosenttia. Eniten kasvu hidastui kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa, joissa palkkasumma nousi 6 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa kasvu hidastui viime vuoden 5 prosentista 2 prosenttiin.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, kesäkuu. Tilastokeskus