18.9.2002

Lisätietoja: Mirja Liikkanen (09) 1734 3212, Riitta Hanifi (09) 1734 2946
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura

Tilastokeskus tutkii vapaa-ajan muutoksia

Tilastokeskus on käynnistänyt vapaa-aikatutkimuksen, jonka avulla selvitetään suomalaisten harrastuksissa, vapaa-ajan vietossa ja työn ulkopuolisessa tavallisessa arjessa tapahtuneita muutoksia.

Tutkimuksen avulla saadaan tietoa esimerkiksi työn ja vapaa-ajan suhteesta sekä erilaisista arjen toiminnoista kuten kulttuurin ja liikunnan harrastamisesta, pelien pelaamisesta, ravintolassa käymisestä, yhteiskunnallisesta osallistumisesta sekä erilaisten viestinten ja tietotekniikan käyttötavoista. Tutkimus antaa tietoa myös siitä, miten ihmisten kiinnostukset ovat muuttuneet ja toteutuvatko harrastamismahdollisuudet tasa-arvoisesti maan eri alueilla ja eri väestöryhmissä. Tutkimusta varten haastatellaan 5 000 eri-ikäistä henkilöä ympäri Suomea.

Selvityksen tärkeä tavoite on saada kansalaisten näkemykset eri elämänalueiden merkityksistä ja niissä tapahtuneissa muutoksissa päättäjien tietoon. Tutkimuksesta saatavia tietoja käyttävät hyödyksi muun muassa eri alojen tutkijat, yritykset ja yhteisöt, päättäjät ja tiedotusvälineet sekä yksittäiset kansalaiset.

Tilastokeskus on tehnyt vastaavan selvityksen vuosina 1977, 1981 ja 1991. Nyt tehtävässä tutkimuksessa uutena kohteena on sosiaaliset suhteet ja yhteydenpidossa mahdollisesti tapahtuneet muutokset sekä uudenmuotoinen yhteisöllisyys.

Ensimmäiset tulokset raportoidaan vuoden 2003 lopussa ja syventävät tulokset vuoden 2005 loppuun mennessä. Tietojen keruu on alkanut nyt syyskuussa 2002 ja se jatkuu tammikuun 2003 loppuun saakka. Tutkimuksen rahoitukseen osallistuvat myös opetusministeriö ja Yleisradio.