Julkaistu: 26.1.2004

Rasvaprofiilit esille

Erittäin harvoin näkee kuvioita, joissa olisi käytetty ympyrä- eli polaarikoordinaatistoa, vaikka sillä tietyn tyyppisten ilmiöiden kuvaamisessa saavutetaan lisäarvoa. Samaan syssyyn on kuitenkin jatkettava, että on yksi ilmiöalue, missä polaarikoordinaatisto on ollut pitkään laajassa käytössä. Erityisesti markkinointitutkimuspuolella erilaisia tuoteprofiilien vertailuja on tehty kauan tällaisilla esityksillä. Luullakseni sieltä esitystapa on levinnyt monille muillekin alueille.

Kuviossa 1 on Kansanterveys-lehdessä (9/2003) ollut kuvio, jolla kuvattiin nuorten ja vanhojen miesten ja naisten kovien ravintorasvojen lähteitä. Tarkoituksena oli (ilmeisesti) esittää kunkin ryhmän rasvanhankintaprofiili. Esitystapa valitettavasti vain osittain peittää asian. Tämä johtuu siitä, että eri ryhmien profiilit esitetään päällekkäisinä viivakuviona. Tällainen ratkaisu on juuri ja juuri toimiva, jos esitettävänä on kaksi toisistaan poikkeavaa ryhmää (vrt. Tietoaika 3/2003). Nyt kuitenkin esitettäviä ryhmiä on neljä ja niiden väliset erot eivät ole kovin suuria. Näin yksittäisten profiilien löytäminen on vaikeata.

Kuvio 1.

kuva

Parempi ratkaisu olisi käyttää aluekuviota ja panna kaikki ryhmät omaan paneeliinsa (aluekuvioitahan ei voi pistää monta samaan koordinaatistoon). Kuviossa 2 näin on tehty ja profiilien erot (ja yhtäläisyydet) nousevat suhteellisen selkeästi esiin. Esimerkiksi suomalaisten juusto- ja liha-addiktion sekä miesten suhteen makkaraan huomaa nopeasti. Samoin sen, että vanhemmilla miehillä voi ja margariini on tärkeä osa elämää, mutta vanhemmilla naisilla taas makeat leivonnaiset. Nuoret miehet ovat ainoa ryhmä, joka nauttii runsaasti suolaisia leivonnaisia, ja nuoret naiset ahmivat suklaata. Kyllähän samat asiat löytää myös kuviosta 1, mutta kuvion 2 paneelien vertailu nostaa ne selvemmin esille.

Kuvio 2.

kuva

Esitystavan teho profiilien kuvaamisessa perustuu siihen, että näemme kuviossa kokonaisia hahmoja ja pystymme suhteellisen vähällä vaivalla näkemään niiden erot ja yhtäläisyydet. Tämän tyyppisen asian esittäminen taulukkona ei paljastaisi kovinkaan helposti näitä ryhmien luonteita. On myös vaikeata kuvitella, että jokin toinen kuvioesitys toimisi paremmin.

Joissain oppikirjoissa ja eräiden tilastografiikkaohjelmistojen valikoimissa esitellään myös kuvion 3 tapaisia matriiseja. Kyseinen kuvio on ChartXL-nimisen ohjelmiston galleriasta. Kuvion 3 tarkoituksena on kuvata erään koululuokan oppilaiden menestystä eri oppiaineissa. Yksittäiset kuviot on tehty samalla periaatteella kuin kuviossa 1 ja oikealla alhaalla on tulkinta-avain. Jokainen voi itse arvioida, kuinka havainnollinen ja tehokas esitystapa on.

Kuvio 3.

kuva

Vesa Kuusela


Päivitetty 26.1.2004

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi