Uutisia 6.2.2018

Palaute parantaa lomakkeita

Keräämme kuluvan vuoden ajan yrityksiltä palautetta tiedonkeruisiin vastaamisesta. Tilastokeskus toteuttaa vuosittain 80 yritys- ja yhteisötiedonkeruuta, joista kertyy 150 000 vastausta. Suurin osa tiedoista kerätään verkkolomakkeilla.

– Yritystiedonkeruiden vastaajia pyydetään arvioimaan vastaamiseen kulunutta aikaa sekä kokemusta vastaamisesta eli esimerkiksi sitä, miten helppoa lomakkeen täyttäminen oli, kertoo yliaktuaari Anna Niemelä.

– Koska yritystiedonkeruisiin vastaaminen on pakollista, tavoitteenamme on vastaamisen tekeminen mahdollisimman vaivattomaksi. Verkkolomakkeiden käytettävyyden kehittämisessä vastaajan kokemus on oleellinen. Siksi toivomme mahdollisimman monen tiedonkeruuseen osallistuvan vastaavan myös palautekyselyymme, sanoo Niemelä. 

Aikaisempien palautekyselyjen tuloksia on jo huomioitu lomakkeiden kehittämisessä. – Aiempien palautteiden perusteella on muun muassa parannettu lomakkeiden ohjeita. Lomakkeisiin on myös tulossa vastaajien pitkään toivoma tulostusmahdollisuus.

Lisätietoja: yliaktuaari Anna Niemelä 029 551 3047

Jaa