25.1.2000

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi 7 prosenttia elo-lokakuussa

Rakennusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan lokakuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 7 prosenttia suurempi vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Talonrakentamisen liikevaihto lisääntyi 8 prosenttia ja maa- ja vesirakentamisen 4 prosenttia. Rakennusyritysten liikevaihdon muutos pieneni edellisen vuoden vastaavasta muutoksesta, joka oli 12 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli lokakuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 7 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Talonrakennusalan palkkasumma kasvoi nopeammin kuin maa- ja vesirakennusalan. Vuoden 1998 elo-lokakuussa rakennusyritysten palkkasumma oli 8 prosenttia suurempi kuin vuonna 1997 vastaavana ajanjaksona.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Niiden sarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 1999, lokakuu. Tilastokeskus