27.1.2000

Lisätietoja: Taru Tamminen (09) 1734 3372
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Yritysten määrä kasvoi 3 prosenttia vuonna 1998

Yritysten määrä kasvoi Suomessa 6 000:lla eli 3 prosenttia vuodesta 1997 vuoteen 1998. Liikevaihto lisääntyi 7 ja henkilöstön määrä 5 prosenttia. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen yritysrekisteriin.

Vuonna 1998 maassamme toimi 219 000 liikeyritystä. Yritykset työllistivät 1 235 000 henkeä, ja niiden liikevaihto oli 1 263 miljardia markkaa. Maatilat eivät sisälly näihin lukuihin. Liikeyrityksistä
99 prosenttia oli alle 50 hengen pienyrityksiä. Nämä työllistivät 44 prosenttia yritysten työvoimasta, ja niiden liikevaihto oli 35 prosenttia yritysten kokonaisliikevaihdosta.

Henkilöstöltään suurimmat toimialat olivat teollisuus ja kauppa. Suhteellisesti eniten henkilöstön määrä kasvoi rakentamisessa ja liike-elämän palveluissa, molemmissa 12 prosenttia. Kaupassa kasvu oli 5 prosenttia ja teollisuudessa 2 prosenttia. Myös liikevaihto kasvoi suhteellisesti eniten liike-elämän palveluissa, 27 prosenttia, ja rakentamisessa, 15 prosenttia. Kaupan liikevaihto lisääntyi 8 prosenttia ja teollisuuden 5 prosenttia.

Yritysten ja niiden henkilöstön määrä oli 1990-luvulla pienimmillään vuonna 1994. Siitä lähtien yritysten määrä on kasvanut 19 prosenttia, henkilökunta 18 ja liikevaihto 38 prosenttia.

Vuosina 1994-1998 korkean keskitason ja erityisesti korkean teknologian toimialat kasvoivat selvästi nopeammin kuin muu teollisuus. Niiden liikevaihto lisääntyi 88 ja henkilöstö 23 prosenttia. Teollisuuden muilla kuin korkean ja korkean keskitason teknologian toimialoilla liikevaihto kasvoi 27 ja henkilöstön määrä 7 prosenttia vuodesta 1994 vuoteen 1998.

Tilastoon lasketaan mukaan yritykset, jotka ovat toimineet vuoden aikana yli 6 kuukautta ja joiden liikevaihto on vähintään 51 000 markkaa tai työllistävä vaikutus yli 0,5 henkeä. Luokittelu korkean keskitason ja korkean teknologian toimialoihin perustuu OECD:n määritelmään.

Lähde: Suomen yritykset 1998. Tilastokeskus. Julkaisu ilmestyy viikolla 8.