3.2.2000

Lisätietoja: Marja Sjöblom (09) 1734 2964, marja.sjoblom@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palvelualojen kasvu edelleen tasaista elo-lokakuussa

Palvelualojen (pl. kauppa) työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi Tilastokeskuksen mukaan 5 prosenttia, kun verrataan vuoden 1999 elo-lokakuuta edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvu on ollut koko viime vuoden hyvin tasaista.

Palkkasumma kasvoi palvelualoilla elo-lokakuussa 5 prosenttia edeltävän vuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Palvelualoilta uusia liikevaihto- ja palkkasummakuvaajia

Palvelualojen liikevaihto- ja palkkasummakuvaajien tuotanto laajenee. Nyt aletaan julkaista kolmen uuden toimialan tietoja. Uudet toimialat ovat kiinteistöalan palvelut, kulkuneuvojen, koneiden ja laitteiden vuokraus sekä tutkimus ja kehittäminen.

Uusista tilastoiduista toimialoista nopeimmin on viime aikoina kasvanut tutkimus ja kehittäminen, joskin alan kehitys on ollut poukkoilevaa. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan liikevaihto nousi 24 prosenttia viime vuoden elo-lokakuussa edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kasvu oli 9 prosenttia ja toisella neljänneksellä 12 prosenttia.

Kiinteistöalan kehitys on puolestaan ollut tasaista. Kiinteistöalan työpäiväkorjattu liikevaihto kohosi 5 prosenttia, kun verrataan viime vuoden elo-lokakuuta edeltävän vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Toimiala on kasvanut vuoden 1997 alusta lähtien.

Kulkuneuvojen ja koneiden vuokraamisen kasvu hidastui viime vuoden aikana. Toimialan liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 5 prosenttia, kun verrataan vuoden 1998 vastaavaan ajanjaksoon.

Tutkimus ja kehittäminen -toimialaan kuuluvat varsinaiset tutkimuslaitokset ja erilaisten yhteisöjen itsenäiset tutkimusyksiköt. Kiinteistöalan palveluiden yritykset rakennuttavat tai myyvät kiinteistöjä ja rakennuksia tai harjoittavat niiden omistamista, vuokrausta, leasingia tai hallintaa. Lisäksi toimialaan kuuluvat kiinteistövälitys, isännöinti ja kiinteistöhoito. Kulkuneuvojen, koneiden ja laitteiden vuokraamiseen sisältyy myös kotitaloustavaroiden vuokraus, kun taas kulkuneuvojen vuokraaminen kuljettajan kanssa ei kuulu tähän toimialaan.

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osuus palvelualojen liikevaihdosta vuonna 1998 oli alle prosentin. Kiinteistöalan arvonlisäveroaineistosta lasketun liikevaihdon osuus oli 6 prosenttia ja kulkuneuvojen, koneiden ja laitteiden vuokrauksen osuus vajaat 2 prosenttia.

Liikevaihto- ja palkkasummasarjat perustuvat verottajan arvonlisä- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot kohdekuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Erillistä painojulkaisua ei tehdä. Toimialoittaiset liikevaihto- ja palkkasummasarjat ja -kuviot julkaistaan Excel-taulukoina internetissä osoitteessa http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html .

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat (10/1999). Tilastokeskus