18.2.2000

Lisätietoja: Eero Koljonen (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469 thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuontihinnat nousseet vuodessa jo yli 12 prosenttia

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1999 tammikuusta vuoden 2000 tammikuuhun 12,6 prosenttia. Tämä johtui erityisesti raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan noususta, mutta myös öljytuotteiden ja värimetallien kallistumisesta. Joulukuusta tammikuuhun hinnat nousivat 0,8 prosenttia.

Vientihinnat jatkoivat myös nousuaan. Joulukuusta tammikuuhun vientihinnat nousivat 1,0 prosenttia ja vuoden 1999 tammikuusta 3,3 prosenttia. Nousu aiheutui pääosin selluloosa-, paperi- ja kartonki- sekä öljytuotteiden kallistumisesta. Sähköteknisten laitteiden vientihinnat sen sijaan laskivat vuoden 1999 tammikuusta yli 15 prosenttia.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat nousivat joulukuusta 0,4 prosenttia ja vuoden 1999 tammikuusta 5,5 prosenttia. Eniten kallistuivat selluloosa ja öljytuotteet sekä värimetallit.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset tammikuussa 2000, % (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

0,5

6,4

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät sekä kotimaisia että tuontitavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi 53,8 prosenttia vuoden 1999 tammikuusta. Vuoden 1999 joulukuusta nousu oli 1,1 prosenttia. Nousu johtui pääosin raakaöljyn hinnan kallistumisesta.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2000, tammikuu. Tilastokeskus