1.3.2000

Lisätietoja: Marja Sjöblom (09) 1734 2964, marja.sjoblom@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palvelualojen kasvu myös syys-marraskuussa tasaista

Palvelualojen (pl. kaupan) työpäiväkorjattu liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1999 syys-marraskuussa 5 prosenttia suurempi kuin toissa vuoden vastaavana ajanjaksona. Viime vuonna palvelualojen liikevaihto lisääntyi hyvin tasaisesti keskimäärin 5 prosentin vauhtia.

Syys-marraskuussa nopeimmin eli 30 prosenttia kasvoi tutkimus ja kehittäminen -toimialan liikevaihto. Tälle toimialalle on kuitenkin tyypillistä suuret kuukausittaiset vaihtelut.

Tietojenkäsittelypalvelun työpäiväkorjattu liikevaihto lisääntyi 6 prosenttia syys-marraskuusta 1998. Toimialan kasvu hidastui selvästi loppuvuonna. Viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tietojenkäsittelypalvelun liikevaihto lisääntyi 22 ja toisella neljänneksellä 15 prosenttia vuotta aiemmasta.

Posti- ja teleliikenne kasvoi 15 prosenttia

Kuljetus, varastointi ja tietoliikenne -toimialalla kasvoi edelleen nopeimmin posti- ja teleliikenne, jonka liikevaihto lisääntyi 13 prosenttia vuoden 1999 syys-marraskuussa verrattuna toissavuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tosin kasvu on hivenen hiipunut loppuvuotta kohden. Tammi-marraskuussa posti- ja teleliikenteen liikevaihto lisääntyi 15 prosenttia vuotta aiemmasta.

Liikevaihto pieneni edelleen vesiliikenteessä. Sen sijaan maaliikenne ja liikennettä palveleva toiminta, johon kuuluu myös matkatoimistot, ovat kasvattaneet liikevaihtoaan edellisvuotisesta enemmän loppuvuonna kuin alkuvuonna.

Liike-elämän palvelut kasvussa

Liike-elämää palvelevien toimialojen, mukaan lukien kiinteistö-, vuokraus- ja tutkimuspalvelut, liikevaihto kasvoi syys-marraskuussa 7 prosenttia edellisvuotisesta. Tammi-marraskuun vastaava kasvu oli 8 prosenttia. Liikevaihdolla mitattuna nopeimmin kasvoivat tutkimus ja kehittäminen, työnvälitys ja henkilöstön hankinta, etsivä-, vartiointi- ja turvallisuuspalvelut, siivous sekä lainopillinen ja taloudellinen konsultointi. Näillä toimialoilla kasvu myös pysyi ennallaan tai kiihtyi loppuvuotta kohden.

Mainostoimistojen liikevaihto oli vuoden 1999 syys-marraskuussa 3 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Viime vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana liikevaihto kasvoi 6 prosenttia toissavuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Majoitus- ja ravitsemistoiminnan kasvu tasaista

Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa liikevaihto oli syys-marraskuussa 3 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Myös tammi-marraskuussa liikevaihto kasvoi edellisvuotisesta 3 prosenttia. Majoitustoiminta on loppusyksystä kasvanut nopeammin kuin ravitsemistoiminta.

Henkilökohtaisten palveluiden liikevaihto kohoamassa

Henkilökohtaisten palveluiden ryhmään kuuluvat kampaamot ja kauneushoitolat, pesulatoiminta sekä hautaustoimistot, kylpylaitokset ja solariumit. Syys-marraskuussa niiden liikevaihto oli 7 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Kasvu on nopeutunut loppuvuotta kohti. Tammi-marraskuussa liikevaihto kasvoi edellisvuotisesta 5 prosenttia.

Liikevaihto- ja palkkasummasarjat perustuvat verottajan arvonlisä- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot kohdekuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Erillistä painojulkaisua ei tehdä. Toimialoittaiset liikevaihto- ja palkkasummasarjat ja -kuviot julkaistaan Excel-taulukoina internetissä osoitteessa http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html .

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 1999, marraskuu. Tilastokeskus