3.3.2000

Lisätietoja: Päivi Krzywacki (09) 1734 2430, paivi.krzywacki@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi 11 prosenttia syys-marraskuussa

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1999 syys-marraskuussa 11 prosenttia suurempi kuin toissa vuoden vastaavana ajanjaksona. Kasvuprosentti on vuoden 1999 korkein. Suuri kasvu johtuu osittain vuoden 1998 syys-marraskuun alhaisesta vertailutasosta.

Teollisuusyritysten vuoden 1999 tammi-marraskuun liikevaihto kasvoi vuoden 1998 tammi-marraskuusta 3,6 prosenttia. Kasvu on tullut ennen muuta vientimarkkinoilta. Liikevaihto kotimaan markkinoilta kasvoi vain prosentin.

Sähköteknisen teollisuuden liikevaihdon kasvu oli edelleen omaa luokkaansa: syys-marraskuussa liikevaihtoa kertyi 28 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajanjaksona. Vuoden korkeimpaan kasvuprosenttiinsa ylsivät metalliteollisuuden alat perusmetallien valmistus (11 %) ja metallituotteiden valmistus (4 %). Koneiden ja laitteiden valmistus kasvoi ensi kertaa puoleen vuoteen (2 %).

Myös kemian- sekä puu- ja paperiteollisuuden liikevaihto kasvoi selvästi vuoden 1999 alun tilanteeseen nähden. Kemianteollisuuden liikevaihto oli syys-marraskuussa peräti 13 prosenttia suurempi kuin edeltävän vuoden vastaavana ajanjaksona. Puu- ja paperiteollisuuden vastaava kasvu oli 7 prosenttia.

Elintarviketeollisuudelle kertyi liikevaihtoa viime syys-marraskuussa 2 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aikaisemmin. Kustantamisen liikevaihto lisääntyi 3 prosenttia. Tekstiilien ja vaatteiden valmistuksen liikevaihto väheni 2 prosenttia.

Teollisuuden liikevaihto- ja palkkasummatilasto kuvaa teollisuutta päätoimialanaan harjoittavia yrityksiä. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Liikevaihto- ja palkkasummaindekseistä ei tehdä erillistä julkaisua. Indeksien kuviot ja sarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_taulukot.html. Osoitteessa http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_tuotesel.html on kuukausikuvaajien tuoteseloste.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 1999, marraskuu. Tilastokeskus