18.4.2000

Lisätietoja: Eero Koljonen (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuontihintojen nousu edelleen yli 14 prosenttia vuodessa

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1999 maaliskuusta vuoden 2000 maaliskuuhun 14,6 prosenttia. Tämä aiheutui pääosin raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen noususta. Helmikuusta maaliskuuhun hinnat nousivat enää 0,8 prosenttia, mikä johtui raakaöljyn hinnan kääntymisestä laskuun maaliskuussa. Eniten kallistuivat metallien ja metalliseosten sekä sahapuutavaran hinnat.

Vientihinnat nousivat edelleen. Helmikuusta maaliskuuhun vientihinnat nousivat
1,2 prosenttia ja vuoden 1999 maaliskuusta 7,0 prosenttia. Maaliskuun hintojen nousu aiheutui pääosin öljytuotteiden, kuten bensiinin ja voiteluöljyjen sekä muovituotteiden kallistumisesta.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat nousivat helmikuusta 0,9 prosenttia ja vuoden 1999 maaliskuusta 7,4 prosenttia. Eniten maaliskuussa kallistuivat selluloosa- ja paperituotteet sekä öljytuotteet.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset maaliskuussa 2000, % (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

0,8

8,2

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät sekä kotimaisia että tuontitavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi
52,4 prosenttia vuoden 1999 maaliskuusta. Vuoden 2000 helmikuusta nousu oli 0,8 prosenttia. Nousu johtui pääosin öljyn hinnan kallistumisesta.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2000, maaliskuu. Tilastokeskus