4.5.2000

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihdon kasvu 14 prosenttia

Rakennusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan 14 prosenttia suurempi tammikuussa 2000 päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Kasvu nopeutui hieman, sillä vuotta aiemmin se oli 12 prosenttia. Talonrakennusyritysten liikevaihto oli marras-tammikuussa 15 prosenttia suurempi vuotta aiempaan verrattuna. Maa- ja vesirakennusalan yritysten vastaava liikevaihdon muutos oli 13 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli viime marras- tammikuussa 10 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Talonrakennusalan palkkasumma kasvoi nopeammin kuin maa- ja vesirakennusalan.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, tammikuu. Tilastokeskus