18.5.2000

Lisätietoja: Kari Manninen (09) 1734 2636, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Raakaöljyn halpeneminen laski tuontihintoja huhtikuussa,
vientihinnat nousevat edelleen

Tuontihinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan maaliskuusta huhtikuuhun 0,7 prosenttia. Vielä kuukausi sitten ne olivat vajaan prosenttiyksikön nousussa. Hintojen lasku johtui pääosin raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen laskusta. Öljyn hinta laski tuontihintaindeksin mukaan maaliskuusta huhtikuuhun lähes 13 prosenttia. Vuoden 1999 huhtikuuhun verrattuna vuoden 2000 huhtikuun tuontihinnat olivat kuitenkin vielä 12,2 prosenttia korkeammat.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat säilyivät maaliskuusta huhtikuuhun ennallaan. Eniten halpenivat kupari ja öljytuotteet. Putket, rauta- ja terässeokset sekä eläinrehut kallistuivat eniten. Vuoden 1999 huhtikuusta vuoden 2000 huhtikuuhun kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat nousivat 6,7 prosenttia.

Vientihinnat jatkoivat nousuaan. Maaliskuusta huhtikuuhun vientihinnat nousivat 0,6 prosenttia ja vuoden 1999 huhtikuusta 6,9 prosenttia. Huhtikuun hintojen nousu aiheutui pääosin selluloosan, paperin ja paperituotteiden kallistumisesta.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset huhtikuussa 2000, % (1995=100)

Indeksit

Pisteluku
4/2000

Muutos, %
3/2000 - 4/2000

Muutos, %
4/1999 - 4/2000

Teollisuuden tuottajahintaindeksi

0,0

6,7

Vientihintaindeksi

0,6

6,9

Tuontihintaindeksi

12,2

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi

7,5

Tukkuhintaindeksi

7,1

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi
27,2 prosenttia vuoden 1999 huhtikuusta. Myös HWWA- indeksissä raakaöljyn hinnan lasku näkyi huhtikuussa selvästi. Öljyn hinta laski maaliskuusta huhtikuuhun 13,4 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2000, huhtikuu. Tilastokeskus