13.6.2000

Lisätietoja: Raimo Pihlajamäki (09) 1734 3398
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Suurten talonrakentajien tulokset paranivat

Suurten rakennusyritysten liikevaihto kasvoi viime vuonna 11,5 prosenttia, 29 miljardiin markkaan. Voimakas muuttoliike kasvukeskuksiin piti yllä talonrakentamisen kasvua. Talonrakentajien toiminta kasvoi runsaan viidenneksen. Talotekninen ala kasvoi enää 3 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen laatimasta suurten teollisuusyritysten tilinpäätöstilastosta.

Suurten teollisuusyritysten vuoden 1999 tilinpäätöstilastossa mukana olevat 65 rakennusyritystä työllistivät yhteensä 27 500 henkilöä, 600 enemmän kuin vuotta aiemmin. Näiden yritysten yhteenlasketun liikevaihdon peittävyys koko rakennusalan liikevaihdosta on noin 40 prosenttia. Tässä tilastossa esitetyt luvut kuvaavat ainoastaan suurten rakennusyritysten toimintaa.

Talonrakennusalan 18,6 miljardin markan tuotoista liikevoittoa jäi 4,3 ja nettotulosta 3,3 prosenttia. Talotekniikan ja erikoisrakentamisen aloilla liiketulosta syntyi 4,7 miljardin tuotoista 4,2 ja nettotulosta 3,4 prosenttia. Maa- ja vesirakennusalalla kannattavuus oli suunnilleen edellisvuoden tasolla. Alan 6,1 miljardin tuotoista liikevoittoa jäi 3,5 ja nettotulosta 2,1 prosenttia.

Maa- ja vesirakennusalan toiminta supistui 4 prosenttia suurten hankkeiden vähentyessä. Koko rakennusalan tuottavuus parani 7 prosenttia. Työntekijää kohden laskettu jalostusarvo oli 275 000 markkaa.

Lähde: Teollisuusyritysten tilinpäätöstilasto, tietoja teollisuuden ja rakentamisen suurista yrityksistä 1999

Lisätietoja Internetissä http://www.stat.fi/tk/yr/tepika99.html