27.6.2000

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi 20 prosenttia

Rakennusyritysten liikevaihto oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Tilastokeskuksen mukaan 20 prosenttia suurempi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvu on nopeutunut, sillä vuotta aiemmin se oli 9 prosenttia. Talonrakennusyritysten liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 20 prosenttia suurempi vuotta aiempaan verrattuna. Maa- ja vesirakennusalan yritysten vastaava liikevaihdon muutos oli 18 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli tammi-maaliskuussa 14 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Talonrakennusalan palkkasumma kasvoi nopeammin kuin maa- ja vesirakennusalan.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000,maaliskuu. Tilastokeskus