25.7.2000

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi 14 prosenttia

Rakennusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan huhtikuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 14 prosenttia suurempi kuin vuotta aiempana vastaavana ajanjaksona. Kasvu nopeutui, sillä vuotta aiemmin se oli 10 prosenttia. Talonrakennusyritysten liikevaihto oli helmi-huhtikuussa 16 prosenttia suurempi vuotta aiempaan verrattuna. Maa- ja vesirakennusalan yritysten liikevaihto kasvoi samana aikana 3 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli viime helmi-huhtikuussa 13 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Talonrakennusalan palkkasumma kasvoi nopeammin kuin maa- ja vesirakennusalan.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000. Tilastokeskus