30.10.2000

Lisätietoja: Klaus Bossart (09) 1734 3552, Eeva Immonen (09) 1734 3464, Aila Kovanen (09) 1734 3384
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Kaupan kasvu jatkui elokuussa

Elokuun kauppapäiväkorjattu myyntimäärä tukkukaupassa oli 5,0 prosenttia suurempi kuin viime vuonna. Vähittäiskaupan kauppapäiväkorjattu myyntimäärä oli 4,7 prosenttia suurempi kuin viime vuoden elokuussa. Autokaupan myynti kasvoi 2,1 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kauppatilaston ennakkotiedoista.

Tukkukaupassa yleistukkukaupan myyntimäärä oli elokuussa 4,5 prosenttia suurempi kuin elokuussa 1999. Yleistukkukauppa on tavaravalikoimaltaan laajaa tukkukauppaa. Valikoimaan kuuluvat muun muassa elintarvikkeet, rautakauppatavarat ja tekstiilit. Vähittäiskaupassa tavaratalokauppa kasvoi 4,8 prosenttia ja päivittäistavarakauppa 2,9 prosenttia.

Kauppapäiväkorjattu määräindeksi ja sen vuosimuutos

1995=100

- päivittäistavarakauppa

2,9

4,0

Kauppapäiväkorjatun määräindeksin vuosimuutos vertaa vuoden 2000 elokuuta edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen. Kumulatiivinen vuosimuutos vertaa vuoden 2000 tammi-elokuuta edellisen vuoden tammi-elokuuhun. Myynnin määrä saadaan poistamalla myynnin arvosta hintojen muutosten vaikutus.

Kauppapäiväkorjauksen avulla eri vuosien vastinkuukaudet saatetaan samanarvoisiksi tasaamalla ne erot, jotka johtuvat eri viikonpäivien lukumäärien eroista eri vuosina. Tarkemmalla toimialajaolla tiedot julkaistaan noin kolmen kuukauden kuluttua kunkin kuukauden päättymisestä Tilastokeskuksen Tukku- ja vähittäiskauppa -julkaisussa.

Kaupan palkkasumman tasainen kasvu jatkui touko-heinäkuussa

Kaupan alan yritysten maksama palkkasumma kasvoi 7 prosenttia touko-heinäkuussa. Vähittäiskaupassa kasvuvauhti nopeutui viimevuotisesta ja oli nyt 8 prosenttia. Tukkukaupassa palkkasumman kasvu oli 7 prosenttia, mikä oli hieman vuodentakaista hitaampaa. Muusta tukku- ja vähittäiskaupasta erotetussa autokaupassa palkkasumman kasvuvauhti hiipui eniten ja oli nyt 6 prosenttia.

Vähittäiskaupassa palkkasumma kasvoi eniten tori- ja markkinakaupassa sekä käytettyjen tavaroiden vähittäiskaupassa (13%), tietokonelaitteistojen, tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden (12%) sekä rautakauppatavaroiden, maalien ja lasin vähittäiskaupassa (11%). Jalkineiden ja nahkatavaroiden vähittäiskaupassa kasvuvauhti oli hitainta (5%).

Toimialoittaisia palkkasummaindeksisarjoja ja -kuvioita julkaistaan Excel-taulukkoina Internetissä osoitteessa http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Tukku- ja vähittäiskauppa 2000, heinäkuu. Tilastokeskus