29.11.2000

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi kesä-elokuussa 15 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan kesä-elokuussa 15 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Eniten liikevaihto kasvoi vientiteollisuudessa. Tarkastellulla kolmen kuukauden ajanjaksolla liikevaihto pieneni vuotta aiemmasta vain sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi kesä-elokuussa eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 30 prosenttia. Myös metallien jalostuksen liikevaihto oli runsaat 29 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Koneiden ja laitteiden valmistuksen liikevaihto lisääntyi 16 prosenttia ja kemianteollisuuden 15 prosenttia. Metallituotteiden valmistuksen liikevaihto kasvoi kesä-elokuussa 14 prosenttia ja puu- ja paperiteollisuuden liikevaihto 12 prosenttia vuotta aiemmasta.

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma kasvoi kesä-elokuussa 9 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Palkkasumma kasvoi eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 22 prosenttia. Palkkasumma kasvoi kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Teollisuuden liikevaihto- ja palkkasummatilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot tarkastelukuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Liikevaihdon kehitystä kuvaavat indeksisarjat on laskettu poikkeuksellisesti uudestaan vuoden 1999 alusta alkaen. Normaalisti laskenta suoritetaan uudestaan ainoastaan kuuden viimeisen kuukauden osalta. Tämä poikkeuksellisen menettely johtui lähinnä sähköteknisten tuotteiden valmistus -toimialan perusaineistoon saaduista korjatuista tiedoista.

Liikevaihto- ja palkkasummaindekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_taulukot.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, elokuu. Tilastokeskus