17.1.2003

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Raakaöljyn kallistuminen nosti tuontihintoja

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan edellisen vuoden joulukuusta viime vuoden joulukuuhun 2,0 prosenttia. Nousu johtui erityisesti raakaöljyn kallistumisesta. Raakaöljyn ohella tuontihintojen nousuun vaikutti merkittävästi autojen, öljytuotteiden sekä perusmetallien kallistuminen. Nousua hillitsi muiden kulkuneuvojen, sähköteknisten tuotteiden, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden, kivihiilen sekä maataloustuotteiden halpeneminen. Vuoden 2002 keskimääräiset tuontihinnat olivat 2,7 prosenttia vuoden 2001 keskimääräisiä tuontihintoja alhaisemmat.

Vientihinnat laskivat joulukuusta 2001 viime vuoden joulukuuhun 0,9 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa selluloosan, paperin, paperituotteiden, sähköteknisten tuotteiden ja maataloustuotteiden halpenemisesta. Hintojen laskua hillitsi öljytuotteiden, perusmetallien sekä puutavaroiden ja puutuotteiden kallistuminen. Viime vuoden keskimääräiset vientihinnat olivat 3,5 prosenttia alhaisemmat kuin edellisen vuoden keskihinnat.

Tuottajahinnat nousivat marraskuusta joulukuuhun

Vientihintaindeksiä lukuun ottamatta tuottajahintaindeksit nousivat Tilastokeskuksen mukaan marraskuusta joulukuuhun 0,1-1,4 prosenttia. Nousu johtui erityisesti raakaöljyn kallistumisesta.

Vientihinnat laskivat viime vuoden marraskuusta viime vuoden joulukuuhun 0,1 prosenttia. Eniten laskuun vaikutti selluloosan, paperin ja paperituotteiden sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpeneminen. Indeksin laskua hillitsi öljytuotteiden kallistuminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset joulukuussa 2002 sekä vuosikeskiarvomuutokset 2001 - 2002, % (1995=100)

Indeksit Pisteluku
12/2002
11/2002 - 12/2002
12/2001 - 12/2002
2001 - 2002
Teollisuuden tuottajahintaindeksi 107,0 0,1 1,2 -0,5
Vientihintaindeksi 96,0 -0,1 -0,9 -3,5
Tuontihintaindeksi 105,2 1,4 2,0 -2,7
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 107,6 0,4 1,5 -0,8
Tukkuhintaindeksi 107,7 0,5 1,4 -0,7

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, joulukuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi