17.3.2003

Lisätietoja: Pekka Myrskylä (09) 1734 3555, vaalit.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Valittujen tulot nelinkertaiset äänioikeutettuihin verrattuna

Kansanedustajiksi valittujen keskimääräiset tulot, 75 500 euroa, olivat ehdokkaisiin (34 200 euroa) verrattuna kaksinkertaiset ja äänioikeutettuihin (19 700 euroa) verrattuna lähes nelinkertaiset.

Valitut ja eduskuntavaaliehdokkaat keskimääräisten tulojen (euroina) mukaan 2003, 1999 ja 1995

kuva

Valituista 95 prosentilla tulot ylittävät 32 000 euroa. Äänestäjäkunnasta yli 32 000 euron tulot oli vain 19 prosentilla.

Valitut vanhempia kuin ehdokkaat

Naisia valittiin 38 prosenttia eli suhteessa vähemmän kuin asetettiin ehdokkaiksi. Ehdokkaista oli naisia 40 prosenttia. Äänestäjistä naisia oli enemmistö, 52 prosenttia. Suhteellisesti vähiten naisia oli ehdokkaana Keskustapuolueella ja RKP:llä, molemmilla 42 prosenttia. Vihreiden ehdokkailla oli ainoana parin prosentin naisenemmistö.

Valittujen naisten keski-ikä on 43,1 ja miesten 51,6 vuotta. Naisehdokkaiden keski-ikä oli 43,6 vuotta, miesehdokkaiden 47,9 vuotta.

Valitut korkeasti koulutettuja työllisiä

Valituista yliopistotason koulutus on 63 prosentilla, äänestäjäkunnasta 11 prosentilla.

Valituista on työllisiä 96 prosenttia. Kaikista äänioikeutetuista noin puolet on työllisiä, työttömiä ja opiskelijoita 8 ja eläkeläisiä 30 prosenttia. Kolmella suurella puolueella lähes kaikki ehdokkaat, 85-90 prosenttia, olivat työllisiä. Työttömiä ei ollut monta edes ehdokkaana, opiskelijoita ja eläkeläisiä oli molempia 7 prosenttia. Opiskelijaehdokkaiden osuus oli suurin Vihreillä.

Lähde: Tilastokeskuksen vaalitilastopalvelu