9.6.2003

Lisätietoja: Tuija Leinonen (09) 1734 3553, Ulla Virtanen (09) 1734 2702
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palvelualojen liikevaihto kasvoi lähes kaikissa maakunnissa vuonna 2002

Palvelualojen (pl. kauppa) liikevaihto kasvoi lähes kaikissa Manner-Suomen maakunnissa vuonna 2002. Maakuntien keskimääräinen liikevaihdon lisäys palvelualoilla oli viime vuonna toimipaikkatasolla laskettaessa noin 3 prosenttia. Vain Päijät-Hämeessä ja Etelä-Karjalassa liikevaihto ei suurentunut. Liikevaihto lisääntyi eniten Itä-Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä, joissa molemmissa kasvu oli noin 8 prosenttia. Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan liikevaihtojen kasvu oli muihin maakuntiin verrattuna keskimääräistä. Näiden kolmen maakunnan palvelualojen liikevaihto muodostaa runsaat kaksi kolmasosaa koko maan palvelualojen (pl. kauppa) liikevaihdosta ja yksistään Uudenmaan osuus liikevaihdosta on 55 prosenttia.

Palvelutoimialojen (pl. kauppa) liikevaihdon kehitys Manner-Suomessa maakunnittain vuonna 2002

kuva

Liikevaihdon vuosimuutokset palvelualoilla (pl. kauppa) vuonna 2002

kuva

Palvelualojen alueelliset tiedot perustuvat Asiakaskohtaisen suhdannepalvelun erityisselvityksenä tuottamiin liikevaihtosarjoihin. Tiedot on laskettu toimipaikkatasolla, jolloin yritystoimintaa on mahdollista kuvata tarkasti alueittain ja toimialoittain. Laskennan tietolähteenä on käytetty verohallinnon arvonlisäverotietoja, joita on täydennetty Tilastokeskuksen suuryritystiedustelun ja yritys- ja toimipaikkarekisterin tiedoilla.

Asiakaskohtainen suhdannepalvelu tuottaa nopeaa suhdannetietoa yritystoiminnan kehityksestä. Suhdannetietoja tuotetaan esimerkiksi liikevaihdosta, kotimaan myynnistä ja viennistä, palkoista ja henkilöstömäärästä. Tietoja voidaan laskea muun muassa alueittain, toimialoittain, valitusta yritysryhmästä tai yrityksistä kokoluokittain. Uusimmat tiedot voidaan tuottaa kahden tai kolmen kuukauden viiveellä tarkastelun kohteesta riippuen.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat, Asiakaskohtainen suhdannepalvelu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.