15.9.2003

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski prosentin huhti-kesäkuussa

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan huhti-kesäkuussa prosentin pienempi kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Sekä vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä että vuoden 2002 viimeisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi 3 prosenttia. Tarkasteluajanjaksolla kotimaan liikevaihto kasvoi 3 prosenttia ja vienti laski 4 prosenttia edellisvuodesta.

Liikevaihto laski vuoden toisella neljänneksellä edelleen eniten elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, 17 prosenttia. Tekstiilien ja tekstiilituotteiden valmistuksessa liikevaihto pieneni 7 prosenttia ja koneiden ja laitteiden valmistuksessa 4 prosenttia edellisestä vuodesta. Liikevaihto kasvoi tarkasteluajanjaksolla eniten energia- ja vesihuollossa, 22 prosenttia. Metallien jalostuksen liikevaihto parani puolestaan 12 prosenttia. Autojen ja perävaunujen valmistuksessa kasvua oli 5 prosenttia ja kemianteollisuudessa 4 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos huhti-kesäkuussa 2003, prosenttia

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, kesäkuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.