2.10.2003

Lisätietoja: Juha Nurmela (09) 1734 2548
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura

Matkapuhelimien uskotaan lisäävän turvallisuutta

Kaksi kolmasosaa suomalaisista katsoo matkapuhelimen lisäävän turvallisuutta. Sitä pidetään myös välttämättömänä välineenä perheen ja ystäväpiirin yhteydenpidon kannalta. Matkapuhelin oli viime vuonna 86 prosentilla yli 10-vuotiaista miehistä ja 78 prosentilla naisista. 70 - 74-vuotiastakin joka toisella oli matkapuhelin omassa käytössään. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen raportista Tietoyhteiskunnan kehkeytyminen, jossa tarkastellaan suomalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksien ja -asenteiden muutoksia vuosina 1996 - 2002.

Tekstiviestejä käytti vuonna 2002 säännöllisesti jo enemmistö 10 - 59-vuotiaista suomalaisista. Matkapuhelinta käytetään ensisijaisesti henkilökohtaisen vuorovaikutukseen, ja siksi kiinnostus uusiin, ns. lisäarvopalveluihin näyttää viime aikoina jopa vähentyneen. Eniten kiinnostusta herättävät palvelut, jotka opastavat reitin valinnassa vieraalla paikkakunnalla tai ilmoittavat kirjaston lainojen erääntymisestä tai postipaketin saapumisesta.

Pienyrityksillä vähän Internet-yhteyksiä

Työpaikoilla tieto- ja viestintätekniikan käyttö on lisääntynyt viime vuosina edelleen. Vuonna 2002 yli puolella työntekijöistä oli mahdollisuus päästä Internetiin työpaikaltaan. Internet-yhteys on sitä yleisempi, mitä suurempi yritys on kyseessä. Alle viiden hengen yrityksissä Internet-yhteyksiä on vielä vähän.

Pääsy työpaikan tietokoneelta Internetiin yrityksen koon mukaan vuonna 2002 (%), työvoimaan kuuluvat

kuva

Ammattikouluissa tietotekniikkaa hyödynnetään monipuolisesti

Tieto- ja viestintätekniikan käyttö kouluissa kasvoi vuodesta 1996 vuoteen 1999 nopeasti, mutta sen jälkeen muutokset ovat olleet hitaita. Vuoden 2002 syyslukukaudella peruskoulujen, ammattikoulujen ja lukioiden oppilaista neljä viidestä oli käyttänyt tietokonetta koulussaan. Ammattikouluissa käytettiin tieto- ja viestintätekniikkaa yleisemmin ja monipuolisemmin kuin lukioissa tai peruskouluissa.

Käyttänyt tietokonetta koulussa syksyn aikana vuosina 1996, 1999 ja 2002, kouluasteen mukaan prosentteina oppilaista

kuva

Tietoyhteiskunnan kehkeytyminen -raportin mukaan suomalaisten perustaidot tekstinkäsittelyn, sähköpostin ja Internet-selaimen käytön osalta ovat hyvät. Suomesta on kehkeytynyt vajaassa vuosikymmenessä tietotekniikkayhteiskunta, mutta myös yhteiskunnan toimintatavat ja -rakenteet ovat muutosvaiheessa. Voidaankin sanoa, että uuden tieto- ja viestintätekniikan tarjoamien toimintamahdollisuuksien myötä Suomesta on kehkeytymässä myös tietoyhteiskunta.

Lähde: Tietoyhteiskunnan kehkeytyminen. Suomalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksien ja -asenteiden muutokset 1996 - 2002. Katsauksia 3/2003. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.