24.10.2003

Lisätietoja: Saara Roine (09) 1734 3446, saara.roine@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski prosentin touko-heinäkuussa

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan touko-heinäkuussa prosentin pienempi kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Koko alkuvuoden liikevaihto kasvoi kuitenkin vajaan prosentin edellisvuodesta. Touko-heinäkuussa kotimaan liikevaihto kasvoi prosentin ja vienti pysyi ennallaan.

Liikevaihto pieneni touko-heinäkuussa edelleen eniten elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, 13 prosenttia. Tekstiilien ja tekstiilituotteiden valmistuksessa, koneiden ja laitteiden valmistuksessa sekä metallituotteiden valmistuksessa laskua oli 3 prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto kasvoi tarkasteluajanjaksolla eniten energia- ja vesihuollossa, 16 prosenttia. Metallien jalostuksen liikevaihto kohosi puolestaan 11 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon
vuosimuutos touko-heinäkuussa 2003, prosenttia

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, heinäkuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.