18.11.2003

Lisätietoja: Reeta Koukkula (09) 1734 2586, reeta.koukkula@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi heinä-syyskuussa 3,7 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2003 heinä-syyskuussa 3,7 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu nopeutui hieman vuoden takaisesta, jolloin se oli 3,3 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 7-9/2003 ja 7-9/2002, %

kuva

Palkkasumman kasvu hidastui julkisella sektorilla sekä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa

Teollisuusyritysten palkkasumma kasvoi heinä-syyskuussa 2 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona palkkasumma kasvoi 1 prosenttiyksikön. Teollisuuden alatoimialoista kasvu oli edelleen nopeinta kaivostoiminnassa ja louhinnassa (sis. turpeen noston), 9 prosenttia. Palkkasumma pieneni eniten autojen ja perävaunujen valmistuksessa, jossa vähennystä oli 10 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma kasvoi 5 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen. Kasvu muodostui talonrakennusyritysten yli neljän prosentin sekä maa- ja vesirakennusyritysten viiden prosentin kasvusta.

Kaupan palkkasumma oli heinä-syyskuussa 5 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Kaupan alatoimialoista kasvoi edelleen eniten autokauppa, 8 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia ja tukkukaupassa 3 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma kasvoi 4 prosenttia. Kasvu hidastui hieman viime vuodesta, jolloin se oli 5 prosenttia. Kasvu on hidastunut myös yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa, jossa palkkasumman lisäys oli heinä-syyskuussa 9 prosenttia. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona toimialan palkkasumma kasvoi 11 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia, joka on prosenttiyksikön enemmän kuin vuotta aiemmin. Rahoitustoiminnan palkkasumman kasvuvauhti on pysynyt samana kuin vuotta aikaisemmin, 1 prosentissa.

Muiden palvelualojen palkkasumma kohosi 4 prosenttia. Kasvuvauhti oli sama myös viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Kasvu oli suurinta muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa, reilut 4 prosenttia. Vähiten palkkasumma kasvoi majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, 2 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, syyskuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.