4.7.1996

Rakennusyritykset toipumassa

Rakentamisen syvimmän aallonpohjan yli selvinneet suuret rakennusyritykset alkavat hitaasti toipua pahimmasta. Suurten rakennusyritysten liikevaihto oli viime vuonna 13,7 miljardia markkaa, kaksi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Toiminnallinen tulos oli voitollinen. Käyttökatetta kertyi kolme prosenttia liikevaihdosta. Nettotulosta jäi vajaat puoli prosenttia liikevaihdosta.

Tiedot ilmenevät suurten rakennusyritysten vuoden 1995 tilinpäätöstilastosta, jossa on mukana 33 suurta, yli sata henkilöä työllistävää rakennusalan yritystä.

Rakennusalan rahoitusasema on parantunut yritys- ja velkajärjestelyjen ansiosta. Nettovelkaa suurilla rakennusyrityksillä oli viime vuonna kolmannes liikevaihdosta ja kokonaisvelkojen osuus oli 65 prosenttia. Omavaraisuusaste oli 27 prosenttia.

Rakennusaineteollisuuden liikevaihto pysyi edellisvuoden 2,7 miljardin tasolla. Alan kannattavuus parani. Käyttökate oli viime vuonna 10,5 ja nettotulos 0,6 prosenttia liikevaihdosta.

Suurten rakennusyritysten kannattavuus 1993-95

Kuvio

Suurten rakennusyritysten tilasto julkaistaan ensimmäistä kertaa. Siinä käytetään uutta EU-säännösten mukaista toimialaluokitusta.

Lähde: Teollisuuden tilinpäätöstilasto, suuret yritykset (teollisuus ja rakentaminen) 1995
Lisätietoja: Marjatta Laine (90) 1734 3392