31.7.1996

Kauppa kävi toukokuussa

Tukkukaupan myynnin määrä lisääntyi 1,7 prosenttia ja vähittäiskaupan myynnin määrä 4,0 prosenttia viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Myynnin arvonlisäveroton arvo nousi Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tukkukaupassa 2,9 prosenttia ja vähittäiskaupassa 4,8 prosenttia.

Viime vuoden tammi-toukokuusta tämän vuoden tammi-toukokuuhun tukkukaupan myyntimäärä nousi 3,9 prosenttia ja vähittäiskaupan 3,5 prosenttia.

Tukkukauppaa piristi toukokuussa investointitavaroiden tukkukaupan seitsemän prosentin kasvu, joka johtui toimisto- ja tietokoneiden tukkukaupan myynnin noususta. Myös hygieniatuotteiden ja kosmetiikan sekä urheiluvälineiden tukkukaupan myynti vauhditti tukkukaupan kasvua. Polttoainetukkukauppa sen sijaan väheni toukokuussa yli seitsemän prosenttia, huolimatta bensiinin kansainvälisen markkinahinnan laskusta.

Keskon suuret yritysostot eivät vaikuttaneet yleistukkukaupan myyntiin merkittävästi. Yleistukkukauppa vähentyi neljä prosenttia.

Vähittäiskauppaa piristi osaltaan Suomeen kohdistuneen matkailun lisääntyminen. Myyntimäärät kasvoivat toukokuussa lähes jokaisella vähittäiskaupan toimialalla. Alkoholin tuontirajoitusten tiukentaminen toukokuussa pysäytti koko alkuvuoden jatkuneen alkoholijuomien kaupan pienenemisen, ja alkoholia myytiin viimevuotiseen tapaan.

Sähkötarvikkeiden ja kodintekniikan vähittäiskaupan myynti kasvoi toukokuussa 13 prosenttia. Kasvun takana oli erityisesti matkapuhelimien ja viihde-elektroniikan myynnin kasvu. Alkuvuonna hyvin käynyt autokauppa piristi myös viihde-elektroniikan vähittäiskauppaa. Autojen vähittäiskauppa kasvoi toukokuussa edellisvuotisesta kymmenen prosenttia.

Vaikka kaupat olivat toukokuussa kaksi sunnuntaita auki, kioskit kasvattivat myyntiään kolme prosenttia. Tavaratalokauppa kasvoi kuusi prosenttia. Bensiinin vähittäishintojen lasku toukokuussa ei saanut huoltamokauppaa lisääntymään, vaan se väheni kolme prosenttia.

Lähde: Tukku- ja vähittäiskauppa, toukokuu 1996
Lisätietoja: Petri Vänttinen (90) 1734 3552