17.1.2000

Förfrågningar: Risto Lättilä (09) 1734 3252, Tarja Mård (09) 1734 3563
E-post
vaalit.tilastokeskus@stat.fi, Internet http://www.tilastokeskus.fi/vaalit/index_ru.html
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala

Jämförelse med det förra riksdagsvalet:
Halonen vann i städerna, Aho jämnt inom olika områden

Finlands Socialdemokratiska Partis kandidat, Tarja Halonen, som samlade mest röster under den första valomgången, klarade sig bäst i städer och områden där Vänsterförbundet har starkt väljarstöd. Detta framgår av en jämförelse mellan väljarstödet för Halonen med väljarstödet för SDP i det förra riksdagsvalet. Halonens framgång verkar emellertid variera mer från en befolkningsgrupp till en annan än framgången för Centerns Esko Aho, som fick nästmest röster.

Uppgifterna bygger på Statistikcentralens analys där väljarstödet jämförs med väljarstödet för partierna i riksdagsvalet år 1999 med hjälp av ett antal variabler. Analysen är baserad på uppgifterna från nästan 2 000 röstningsområden.

Jämfört med väljarstödet för SDP i det förra riksdagsvalet var Tarja Halonens framgång större inom områden med hög inkomstnivå. Hon vann också inom områden där väljarstödet för Samlingspartiet är stort. Bland arbetslöshetsområdena fick Halonen tilläggsröster inom områden med liten arbetslöshet. Jämfört med väljarstödet för SDP ökade väljarstödet för Halonen minst inom områden där Centern är stark, inom glesbygdsområden, lantbruksdominerade områden och områden med stor andel pensionärer.

Jämfört med väljarstödet för Centern i det förra riksdagsvalet fick Esko Aho tilläggsröster jämnt inom olika typer av områden. Framgången verkade emellertid vara större än medeltalet inom områden där väljarstödet för Centern var litet i det förra riksdagsvalet. En del av tilläggsrösterna kom i områden där Samlingspartiet är starkt. Aho vann också i städer, bosättningscentra, industriområden och områden med få pensionärer.

Samlingspartiets kandidat, Riitta Uosukainen, förlorade mest inom sitt partis starka områden, inom områden med mycket tjänstenäringar, i städer och i områden med höginkomsttagare och EU-anhängare. Samlingspartisterna verkar huvudsakligen ha flyttat över sina röster på Halonen.

Jämfört med väljarstödet för Svenska folkpartiet i det förra riksdagsvalet fick partiets kandidat, Elisabeth Rehn, en aning tilläggsröster inom områden av alla typer. Jämfört med det förra presidentvalet förlorade hon emellertid jämnt över hela landet, dock mest inom områden med hög inkomstnivå. Rehn var den enda av kandidaterna som var med också i det förra presidentvalet för sex år sedan.

Jämfört med det förra riksdagsvalet upprätthöll Gröna förbundets kandidat, Heidi Hautala, väljarstödet för sitt parti bäst inom lantbruks- och glesbygdsområden. Mest minskade väljarstödet i städer och områden med tjänstenäringar.

Källa: Statistikcentralens valresultattjänst