18.6.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna steg i maj med 1,1 procent

Enligt Statistikcentralen steg producentprisindexena från april till maj med 0,3 - 1,1 procent. Mest steg importpriserna, 1,1 procent. Det att importpriserna steg berodde i huvudsak på att mineraler, icke-järnmetaller och fortskaffningsmedel blev dyrare. Importpriserna har stigit från maj i fjol med 0,3 procent. Mest steg priset på energiprodukter, 10,8 procent, medan råvaror och produktionsvaror blev 2,7 procent billigare.

Partipriserna steg från april till maj med 0,7 procent. Uppgången berodde i huvudsak på att priserna på råolja och oljeprodukter samt elektricitet och fjärrvärme steg. Nedgången av priset på cellulosa dämpade indexstegringen. Jämfört med ett år tidigare steg partipriserna med 2,1 procent.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriset på inhemska varor steg från april till maj med 0,6 procent. Stegringen berodde främst på att priserna på oljeprodukter, elektricitet, fjärrvärme och slakteriprodukter steg. Indexstegringen dämpades av att priserna på cellulosa, papper och pappersprodukter sjönk. Producentpriserna för industrin steg från maj i fjol med 3,0 procent. Mest steg priserna på energiprodukter och kapitalvaror.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i maj 2001 (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,7

2,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk från maj i fjol till maj i år med 1,6 procent. Indexet utan energiprodukter sjönk med 7,3 procent. Från maj i fjol sjönk priserna mest på livsmedel och drycker, dvs. 12,6 procent, medan priset på energiprodukter steg med 1,1 procent från i fjol.

Källa: Producentprisindex 2001, maj. Statistikcentralen