18.9.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ilkka Lehtinen

Importpriserna sjönk med 4,6 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk importpriserna från augusti i fjol till augusti i år med 4,6 procent. Nedgången beror främst på att råolja, basmetaller, eltekniska produkter, metallmalmer samt oljeprodukter blev billigare. Indexnedgången dämpades av att priserna på fortskaffningsmedel och stenkol steg. Från juli till augusti sjönk importpriserna med 0,8 procent. Indexnedgången berodde mest på att fortskaffningsmedel, basmetaller, metallmalmer, baskemikalier och oljeprodukter blev billigare.

Exportpriserna sjönk från augusti i fjol med 2,6 procent. Priserna på icke-järnmetaller sjönk mest, dvs. med 5,2 procent. Från juli till augusti sjönk exportpriserna med 0,8 procent.

Stegringen av partipriser har på årsnivå blivit långsammare ända från början av året. I augusti började partipriserna sjunka och sjönk med 0,1 procent. Nedgången berodde främst på att basmetaller, cellulosa, eltekniska produkter, råolja och oljeprodukter blev billigare. Indexnedgången dämpades av att elektricitet, värme, livsmedel och drycker blev dyrare. Från juli till augusti sjönk partiprisindexet med 0,2 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i augusti 2001, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

-0,2

-0,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk från augusti i fjol med 10,6 procent. Priserna på icke-järnmetaller sjönk mest, med 17,0 procent. Råolja var 12,3 procent billigare än i augusti i fjol.

Källa: Producentprisindex 2001, augusti. Statistikcentralen