28.11.2003

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Utvecklingen av arbetslösheten bekymrar konsumenterna

Konsumenternas förtroende för ekonomin har blivit något sämre. Konsumenternas förtroendeindikator var i november 9,1, dvs. 2 enheter mindre än i oktober. Indikatornedgången berodde nästan helt på att åsikterna om arbetslösheten blivit dystrare. Konsumenterna trodde ändå starkt på sin egen sysselsättning och ekonomi. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 3 och 21 november gjordes med 1 619 personer som är bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i november 2003

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
November 2003 nettotal Oktober 2003 nettotal November 2002 nettotal Medeltal
10/95-11/03
Konsumenternas förtroendeindikator 9,1 11,1 9,5 13,6
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 10,4 11,0 9,1 8,6
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 45,5 45,2 40,7 28,8
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 3,2 3,9 1,5 7,7
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -22,7 -15,8 -13,2 9,4
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % 1,9 1,9 1,7 1,9
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 28,7 30,3 27,3 23,3
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 23,7 32,5 8,3 19,2
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 13,0 12,8 15,6 3,6
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 30,3 34,1 25,7 21,1
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I november trodde 30 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 23 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi kommer att försämras. 28 procent av konsumenterna litade på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I november trodde över hälften av konsumenterna, dvs. 54 procent, att arbetslösheten ökar under det följande året och bara 15 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var i oktober 48 och 19, och för ett år sedan 43 och 20 procent. Bara 3 procent av de sysselsatta antog alltjämt att de mycket sannolikt skulle drabbas av arbetslöshet inom ett år. 7 procent av de sysselsatta var rädda att detta skulle ske ganska sannolikt. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 1,9 procent i november nästa år.

I november ansåg 48 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Motsvarande andel var i oktober 55 procent och för ett år sedan 37 procent. Hushållen hade rikligt med planer på att köpa speciellt hemelektronik. I november hade redan 9 procent av hushållen, dvs. över 200 000 hushåll, en digibox. Inom ett år tänkte 18 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent tänkte köpa bostad.

Synpunkterna på sparande och skuldsättning var i november något så när oförändrade. I november ansåg 72 procent av hushållen att det är fördelaktigt att ta lån, och 14 procent av hushållen planerade att ta lån inom ett år. I november ansåg 60 procent av konsumenterna att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 61 procent sparat och 78 procent trodde att de kan spara under de följande 12 månaderna.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-11/2003

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-11/2003

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, oktober 2003
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-10/2003*

kuva

*räknat på basis av säsongrensade serier; Luxemburgs medeltal för perioden 1/2002-

Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, October 2003 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2003, november. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format