21.10.1996

Arbetslösa och unga soffliggare i valet till Europaparlamentet

Enligt Statistikcentralens utredning verkar det som om arbetslösa har deltagit mycket lamt i Europaparlamentsvalet. Jämfört med det förra riksdagsvalet minskade valdeltagandet också inom områden med ung åldersstruktur, med liten lantbruksbefolkning eller med relativt många låginkomsttagare.

Statistikcentralen analyserade förändringen i partiernas väljarstöd efter befolkningsgrupp med profiler efter röstningsområde. Analysen grundade sig på uppgifter om 1 500 röstningsområden, inte på enskilda personers röster.

Ökningen av väljarstödet för centern verkar ha kommit från finskspråkiga områden, där valdeltagandet i detta val var lamt och där man motsatte sig Finlands EU-medlemskap i folkomröstningen 1994. Socialdemokraternas väljarstöd sjönk inom områden där valdeltagandet var lamt och där lantbruks- och servicenäringarnas andel är liten.

Typisk kandidat i valet till Europaparlamentet:

Sysselsatt, akademisk, höga inkomster, 47 år, gift, man

En typisk kandidat i Europaparlamentsvalet var en sysselsatt, akademiskt utbildad, 47-årig, gift man med höga inkomster. Kandidaterna var klart mer vällottade än sina väljare. Detta visar Statistikcentralens utredning av kandidaternas och de röstberättigades samhälleliga bakgrund.

I slutet av år 1994 var mer än två tredjedelar av kandidaterna i arbetslivet. Varannan kandidat arbetade inom den offentliga sektorn, utbildning, hälsovård, organisationer eller inom kulturen. Två av tre hade utbildning på högre nivå.

Knappt hälften av de röstberättigade var sysselsatta i slutet av år 1994. Tolv procent hade utbildning på högre nivå.

Kandidater i valet till Europaparlamentet och röstberättigade
efter huvudsaklig verksamhet 31.12.1994, %

Tabell
1 Sysselsatt: löntagare eller företagare. 2 Annan: t.ex. sköter eget hushåll

Kandidaternas genomsnittliga statsskattepliktiga inkomster var 210 000 mark år 1994, mer än två gånger högre än de röstberättigades i medeltal. Hälften av kandidaterna hade i 1994 års beskattning uppgivit förmögenhet på minst 156 000 mark och skulder på minst 56 000 mark.

Partierna hade på sina listor i allmänhet ställt upp en svenskspråkig, 2-3 ensamboende, 1-2 studerande och en pensionär. Av kandidaterna var 128 män och 79 kvinnor. Kandidaternas medelålder var ungefär 47 år, nästan densamma som medelåldern bland de röstberättigade.

Källa: Valet till Europaparlamentet 1996. Statistikcentralen
(översikten bara på finska och engelska)
Förfrågningar: Risto Lättilä (09) 1734 3252, Eeva Heinonen (09) 1734 3268,
Kaarina Jokinen (09) 1734 3246