18.11.1996

Importpriserna sjönk med en dryg procent

Importpriserna började sjunka då priserna gick ner med 1,2 procent från oktober till november. Detta berodde på att råolja, metallmalmer och lantbruksprodukter blev billigare. Från november i fjol har importpriserna stigit med 2,3 procent. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens importprisindex.

Exportpriserna sjönk från oktober till november med 0,2 procent. Nedgången berodde på att papper och kartong blev billigare. På årsnivå har exportpriserna sjunkit med fyra procent.

Partipriserna sjönk från oktober till november med 0,7 procent på grund av att lantbruksprodukter, oljeprodukter, råolja och metallmalmer blev billigare. Från november i fjol har partipriserna allt som allt stigit med 0,7 procent. Partipriserna på inhemska varor har på årsnivå stigit med 0,2 procent och partipriserna på importvaror med 1,5 procent.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar började också sjunka - från oktober till november var nedgången 2,8 procent, vilket främst berodde på att energiråvarorna blev billigare. På ett år har HWWA-indexet stigit med 13,5 procent.

Förändringar i producentprisindex på månads- och årsnivå,
november/1996

Tabell